case

Reduktivt fordobler antal abonnenter med paid social

case-billeder-reduktivt
"Hos Reduktivt har vi en abonnementsløsning, som vi kalder for Naturvinskassen. En løsning, som vi gerne har ville skalere i noget tid. Til formålet teamede vi op med Nordic Social, som virkelig har udført et flot stykke arbejde. Samarbejdet og resultaterne taler for sig selv, og vi er enormt heldige at få lov at arbejde med så professionelle mennesker."
- Rasmus Sørensen, Ejer.

Indholdsfortegnelse

Formularen til succes

Vi har siden september 2020 hjulpet virksomheden Reduktivt, der er specialiseret i naturvin, med at øge antallet af abonnenter på deres koncept Naturvinskassen. Facebook annoncering har øget Reduktivts abonnementsmodel og udvidet medlemsbasen fra udelukkende at være fokuseret i Aarhus, hvor de har deres fysiske butik, til hele Danmark.

Allerede efter 2 måneder med annoncering præsterede vi følgende resultater:

Nøgleresultater

  • 100% stigning i antal medlemmer
  • Gns. CPA: Indeks 53
  • Konverteringsrate i top funnel: 2,09%
  • Konverteringsrate i mid funnel: 6,84%
  • Konverteringsrate i bottom funnel: 8,41%
  • ROAS med FB ads: 1.889%
  • Kompetencer: Facebook annoncering

Situationen inden opstart af samarbejdet

Reduktivt lancerede Naturvinskassen et års tid inden, de tog kontakt til os. Her havde de udelukkende fået nye medlemmer via organisk markedsføring og gennem deres fysiske butik i Aarhus.

Den fysiske butik kickstartede Naturvinskassen, og hurtigt havde Reduktivt indsamlet en solid medlemsbase bestående af loyale kunder fra butikken. De kunne derfor hurtigt mærke, at efterspørgslen var der, men de manglede en partner til at skalere deres markedsføring, så de kunne nå potentielle medlemmer i hele landet.

Reduktivt vurderede, at sociale medier var vejen frem, når der skulle tiltrækkes nye kunder, men de havde ikke kompetencerne til at eksekvere på dette. Derfor søgte de en professionel partner til at hjælpe dem med opgaven.

Udfordringen

På daværende tidspunkt kom al kommunikation om Naturvinskassen fra Reduktivt-profilerne på Facebook og Instagram.

Reduktivt havde ikke kørt annoncering, før vi trådte til – hverken for webshoppen eller abonnementsløsningen. Derfor var der brug for at øge kendskabet til Naturvinskassen, før vi kunne få forbrugere til at konvertere.

Det endelige mål var at få nye, vedvarende medlemmer til Naturvinskassen, mens delmålet altså var at udbrede brandet og kendskabet til Naturvinskassen.

Da produktet er en medlemsordning, var det især vigtigt at sørge for, at det kun var de helt rigtige medlemmer, der kom ind, så vi samtidig kunne øge den gennemsnitlige levetid for et medlem for dermed at maksimere ROI.

KPI: At maksimere antallet af nye medlemmer – uden at overskride max. CPA

Hvordan greb vi opgaven an?

For at adskille Reduktivts webshop og Naturvinskassen blev der før opstart oprettet en separat Facebook- og Instagram profil til Naturvinskassen. På denne måde ville budskaberne slå hårdere igennem, når det kom direkte fra Naturvinskassen og ikke gennem Reduktivt.

Løsningen på opgaven blev en kampagnestruktur på Facebook med en funnel opdelt i 3 steps, hvor der var fokus på branding i top funnel og konverteringer i mid- og bottom funnel. På denne måde blev den kolde trafik, der kom ind på hjemmesiden i top funnel, varmet op gennem strukturen i mid funnel. Efter kunden havde udført en ønsket handling på hjemmesiden, men ikke havde konverteret, var de klar til at få serveret annoncerne i bottom funnel.

Budskaberne i annoncerne blev tilpasset til hvert step i funnellen, så både kreativet og teksten passede til hvert step i kunderejsen og adresserede de behov og spørgsmål, som det potentielt nye medlem sad inde med, inden en konvertering kunne finde sted. Der blev f.eks. kørt brandpositionering- samt pain point-annoncer i top funnel og USP samt social proof annoncer i mid- og top funnel.

Målgrupperne blev defineret ud fra Reduktivts erfaringer med de første medlemmer, eksisterende kundelister fra den fysiske butik og webshoppen, følgere på diverse SoMe-kanaler og en grundig analyse af data fra Google Analytics. Der blev oprettet både gemte-, brugerdefinerede- og kopimålgrupper.

Resultatet

Med godt content, skarpe annoncetekster og den rette targeting blev alle annoncers kvalitet rangeret som “Over middel”. Dette har resulteret i lave CPM- og CPC-priser sammen med en høj CTR, som har dannet grundlag for nedenstående resultater.

Efter 2 måneder med annoncering kunne vi rapportere disse tal til Reduktivt:

  • En fordobling i antallet af medlemmer
  • Gns. CPA (pris for nye medlemmer) på indeks 53 (47% under target CPA??)
  • Konvertingsrate fra annoncer på 2,09% i top funnel
  • Konverteringrate fra annoncer på 6,84% i mid funnel
  • Konverteringsrate fra annoncer på 8,41% i bottom funnel
  • ROAS på 1.889%

Da Naturvinskassen udelukkende indeholder vin produceret af mindre vinbønder, hvor vinene ikke findes i ubegrænsede mængder, var der et maksimalt antal af medlemmer, som vi kunne opnå. 

Dette mål blev opnået allerede efter lidt over 2 måneder, og vi stod i en situation, hvor Reduktivt var nødsaget til at udvide deres logistik og indkøb, så de kunne følge med efterspørgslen. 

Nu er udfordringen løst, Naturvinskassen har øget det maksimale antal af medlemmer og fortsætter med at være en eksklusiv medlemsklub, indtil vi rammer det ultimative maksimum, hvor fokus skal lægges andetsteds – f.eks. på salg af enkelte flasker fra webshoppen eller andre abonnementsmuligheder

Vil du opleve lignende resultater?

Hos Nordic Social hjælper vi en lang række virksomheder med både betalt annoncering, håndtering af sociale medier, content til sociale medier og community management – og vi er altid åbne over for at møde nye mennesker og brands!

Hvis du gerne vil have en uforpligtende vurdering af din virksomheds potentiale på sociale medier, kan du anmode om en gratis analyse. Tag kontakt til Alexander Morabbi Wulsch (Partner & CMO) på 42 76 06 47 eller alexander@nordicsocial.dk for at høre mere om casen.

Kontakt

Send os en e-mail

Ring til os

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.