Som altid startede vi ud med at lave en markedsanalyse for at danne os et overblik over situationen. Vi analyserede konkurrenters aktiviteter og kiggede på udenlandske virksomheder for at se hvem der gjorde de godt. Baseret på data-udtræk fra forskellige værktøjer kunne vi lokalisere alle konkurrenterne, vurdere deres størrelse, kigge på deres økonomiske performance, og analysere deres aktiviteter enkeltvis. Den eksterne analyse lærte os bl.a:
- Hvilke typer indhold der virker for andre lignende restauranter
- Hvilke tekster der skaber engagement
- Hvilke annoncer førende virksomheder har kørt i lang tid
Efter at vi havde lavet vores eksterne analyse tog vi et kig på Wokshops Google Analytics konto og gennemgik Facebook Business Manager dataen for at lokalisere de lavt hængende frugter og finde ud af hvad der tidligere havde virket. Baseret på denne interne analyse udarbejdede vi en unik strategi for hver kanal: Facebook organisk, Instagram organisk og betalt annoncering. Den interne analyse lærte os bl.a.:
- Hvilke kernesegmenter Wokshop skal målrette efter
- Hvilke retter målgruppen reagerer bedst på
- Hvilke intervaller det er bedst at poste og annoncere i
- Hvordan en funnel for Wokshop ser ud
Efter de to analyser var udarbejdet blev der lavet en marketingtragt (funnel) for Wokshop hvor de forskellige sociale medier spillede hver deres rolle. Denne funnel er baseret på Nordic Socials eget paid social framework, men bliver i høj grad skræddersyet og tilpasset til hver case. Da funnellen var udarbejdet kunne der nemt lægges en strategi for hhv. Instagram og Facebook organisk, såvel som betalt annoncering.
Da funnelen var udarbejdet blev der lavet content planer til de organiske kanaler, og herefter blev der udviklet annoncer til til alle de 4 trin i funnelen. Annoncerne blev udarbejdet ud fra hvad deres formål var. F.ek.s var der fokus på brand positionering og storytelling i toppen af tragten, hvorimod der var mere fokus på social proof og USP’er i bunden af tragten.