Opsummering af casen
Wokshop blev startet i år 2000 og er i dag Danmarks førende kæde af thai-restauranter med 9 lokationer på Sjælland – primært København. Wokshop befinder sig således i et højst konkurrencepræget og komplekst marked med høj usikkerhed, et stort antal konkurrerende restauranter og substituerende produkter. Siden december 2019 har vi været Wokshops samarbejdspartner på sociale medier, hvor vi har faciliteret håndtering af sociale medier, betalt annoncering og content produktion. Samarbejdet har på 1 år bl.a. resulteret i følgende:
- +2500 bordbestillinger
- +10.000 takeaway bestillinger
- Antal eksponeringer fra FB Ads: +18.000.000
- Antal kliks fra FB Ads: 32.000
- Konverteringsrate fra I bottom funnel: 8,41%
- 988% ROAS fra FB Ads
- Kompetencer: Facebook annoncering og organisk håndtering
I denne case gennemgår vi, hvordan vi har hjulpet Wokshop til vækst i et år præget af en pandemi, som har ramt branchen hårdt.
Situationen inden opstart af samarbejdet
Wokshop havde tidligere arbejdet med flere forskellige partnere, men de havde ikke formået at opnå de ønskede resultater på sociale medier. Facebook annoncering, Instagram organisk og Facebook organisk var ikke blevet prioriteret som potentielle branding og performance kanaler. Wokshop vurderede, at der var et stort potentiale og kontaktede os, hvorefter et samarbejde blev indgået i december 2019. Samarbejdet inkluderede bl.a:
- Betalt annoncering på Facebook og Instagram.
- Produktion af videoer, foto og grafisk materiale.
- Håndtering af Facebook og Instagram.
- Community management.
Udfordringen
De to primære målsætninger for samarbejdet var at øge kendskabet til Wokshop i lokalområderne nær deres lokationer og at øge salget af take-away via deres online bestillingsplatform. Det ultimative forretningsmæssige mål var selvfølgelig at øge deres omsætning.
Der skulle lægges en strategi for hver kanal på de sociale medier, organiske såvel som betalte. Hver kanal skulle have et specifikt formål og nogle målsætninger, der kunne tjekkes op på. Alle de vigtigste KPI’er og variabler blev sat op, og der kom konkrete målsætninger på dem hver især. KPI’erne relaterede sig til variabler såsom CPC, CTR, CPA,, ROAS, omsætning og engagement rate.
Der blev også aftalt en delmålsætning, som gik ud på at reducere antallet af ubesvarede kommentarer, Messenger beskeder og Direct Messages (DMs). Vi fik til opgave at klare al kommunikationen med kunder og følgere på diverse sociale medier.
Hvordan greb vi opgaven an?
Som altid startede vi ud med at lave en markedsanalyse for at danne os et overblik over situationen. Vi analyserede konkurrenters aktiviteter og kiggede på udenlandske virksomheder for at se, hvem der gjorde det godt. Baseret på dataudtræk fra forskellige værktøjer kunne vi lokalisere alle konkurrenterne, vurdere deres størrelse, kigge på deres økonomiske performance og analysere deres aktiviteter individuelt. Den eksterne analyse lærte os bl.a:
- Hvilke typer indhold der virker for andre lignende restauranter
- Hvilke tekster der skaber engagement
- Hvilke annoncer førende virksomheder har kørt i lang tid
Efter udarbejdelsen af vores eksterne analyse tog vi et kig på Wokshops Google Analytics konto og gennemgik Facebook Business Manager dataen for at lokalisere de lavt hængende frugter og finde ud af, hvad der tidligere havde virket. Baseret på denne interne analyse udarbejdede vi en unik strategi for hver kanal: Facebook organisk, Instagram organisk og betalt annoncering. Den interne analyse lærte os bl.a.:
- Hvilke kernesegmenter Wokshop skal målrette efter
- Hvilke retter målgruppen reagerer bedst på
- Hvilke intervaller det er bedst at poste og annoncere i
- Hvordan en funnel for Wokshop ser ud
Efter de to analyser var udarbejdet, blev der lavet en marketingtragt (funnel) for Wokshop, hvor de forskellige sociale medier spillede hver deres rolle. Denne funnel er baseret på Nordic Socials eget paid social framework, men den bliver i høj grad skræddersyet og tilpasset til hver case. Da funnellen var udarbejdet, kunne der nemt lægges en strategi for hhv. Instagram og Facebook organisk såvel som betalt annoncering.
Da funnelen var udarbejdet, blev der lavet content planer til de organiske kanaler, og herefter blev der udviklet annoncer til alle de 4 trin i funnelen. Annoncerne blev udarbejdet ud fra, hvad deres formål var. F.eks. var der fokus på brand positionering og storytelling i toppen af tragten, hvorimod der var mere fokus på social proof og USP’er i bunden af tragten.
I takt med at tiden gik, blev gamle annoncer slukket og nye annoncer udarbejdet. Alle nye annoncer blev udarbejdet ud fra tidligere annoncer, der havde performet godt. Denne datadrevne annonceproduktion sikrede Wokshop en flot og stabil ROAS, selv i måneder der typisk er mere stille.
Da vores target ROAS blev opnået, var det næste skridt at allokere budgetterne til de lokationer, som havde kapacitet. Der blev lavet en oversigt over, hvilke af Wokshops restauranter der havde kapacitet til flere gæster og mere takeaway, og budgetterne blev tilpasset dertil.
Resultatet
Allerede efter et år kan vi kigge stolte tilbage på samarbejdet, hvor vi kan præsentere følgende tal på deres performance marketing på sociale medier:
- +4.000.000 i omsætning fra FB Ads
- 18.000.000 eksponeringer på Facebook og Instagram
32.000 kliks til hjemmesiden - +10.000 takeaway bestillinger
Wokshop har også sparet en masse tid på samarbejdet med os. Wokshop har fået outsourcet deres community management, og meget af den kundeservice der er på sociale medier. Deres social media management er sat på autopilot, og det eneste, de skal gøre, er at godkende content planerne løbende.
Vil du opleve lignende resultater?
Hos Nordic Social hjælper vi en lang række virksomheder med både betalt annoncering, håndtering af sociale medier, content til sociale medier og community management – og vi er altid åbne over for at møde nye mennesker og brands!
Hvis du gerne vil have en uforpligtende vurdering af din virksomheds potentiale på sociale medier, kan du anmode om en gratis analyse. Tag kontakt til Alexander Morabbi Wulsch (Partner & CMO) på 42 76 06 47 eller alexander@nordicsocial.dk for at høre mere om casen.