360° social strategi sikrer Wokshop digital vækst

/Kundecase

Scroll ned

Kunde
Kompetencer

Facebook annoncering 
Organisk håndtering

Opsummering af casen

Wokshop blev startet i år 2000 og i dag Danmarks førende kæde af thai-restauranter med 9 lokationer på Sjælland - primært København. Wokshop befinder sig således i et højst konkurrencepræget og komplekst marked med høj usikkerhed, et stort antal konkurrerende restauranter og substituerende produkter. Siden december 2019 har vi været Wokshops samarbejdspartner på sociale medier hvor vi har faciliteret håndtering af sociale medier, betalt annoncering og content produktion. Samarbejdet har på 1 år bl.a. Resulteret i følgende:

+2.500

bordbestillinger

+18.000.000

eksponeringer fra FB Ads

32.000

kliks fra FB Ads

+10.000

takeaway bestillinger

8,41%

Konverteringsrate fra i bottom funnel

988%

ROAS fra FB Ads
I denne case gennemgår vi, hvordan vi har hjulpet Wokshop til vækst i et år præget af en pandemi, som har ramt branchen hårdt.
Omsætning fra Facebook annoncering
“Efter at have brugt andet SoMe bureau skiftede vi til Nordic Social i slutningen af 2019. Nordic Social leverer varen på både det organiske og det betalte, og allerede fra første måned har det skabt en positiv effekt på både omtale og omsætning. Udover dette er de enormt transparente i deres arbejde og de fastlagte budgetter – man ved præcis hvad man betaler for. Alt-i-alt er Nordic Social en utrolig stærk samarbejdspartner at have med på holdet!”
– Allan Johansen, Director HR & Sales

Situationen inden opstart af samarbejdet

Wokshop havde tidligere arbejdet med flere forskellige partnere men havde ikke formået at opnå de ønskede resultater på sociale medier. Facebook annoncering, Instagram organisk og Facebook organisk var ikke blevet prioriteret som potentielle branding og performance kanaler. Wokshop vurderede at der var et stort potentiale og kontaktede os, hvorefter et samarbejde blev indgået i december 2019. Samarbejdet inkluderede bl.a:
  • Betalt annoncering på Facebook og Instagram.
  • Produktion af videoer, foto og grafisk materiale.
  • Håndtering af Facebook og Instagram.
  • Community management.

Udfordringen

Der var to primære målsætninger for samarbejdet var at øge kendskabet til Wokshop i lokalområderne nær deres lokationer, og at øge salget af take-away via deres online bestillingsplatform. Det ultimative forretningsmæssige mål var selvfølgelig at øge deres omsætning.

Der skulle lægge en strategi for hver kanal på de sociale medier, organiske såvel som betalte. Hver kanal skulle have et specifikt formål og nogle målsætninger der kunne tjekkes op på. Alle de vigtigste KPI’er og variabler blev sat op og der kom konkrete målsætninger på dem hver især. KPI’erne relaterede sig til variabler såsom CPC, CTR, CPA,, ROAS, omsætning og engagement-rate.

Der blev også aftalt en delmålsætning som gik ud på at reducere antallet af ubesvarede kommentarer, Messenger beskeder og Direct Messages (DMs). Vi fik til opgave at klare alt kommunikationen med kunder og følgere på diverse sociale medier.

Hvordan greb vi opgaven an?

Som altid startede vi ud med at lave en markedsanalyse for at danne os et overblik over situationen. Vi analyserede konkurrenters aktiviteter og kiggede på udenlandske virksomheder for at se hvem der gjorde de godt. Baseret på data-udtræk fra forskellige værktøjer kunne vi lokalisere alle konkurrenterne, vurdere deres størrelse, kigge på deres økonomiske performance, og analysere deres aktiviteter enkeltvis. Den eksterne analyse lærte os bl.a:
  • Hvilke typer indhold der virker for andre lignende restauranter
  • Hvilke tekster der skaber engagement
  • Hvilke annoncer førende virksomheder har kørt i lang tid
Efter at vi havde lavet vores eksterne analyse tog vi et kig på Wokshops Google Analytics konto og gennemgik Facebook Business Manager dataen for at lokalisere de lavt hængende frugter og finde ud af hvad der tidligere havde virket. Baseret på denne interne analyse udarbejdede vi en unik strategi for hver kanal: Facebook organisk, Instagram organisk og betalt annoncering. Den interne analyse lærte os bl.a.:
  • Hvilke kernesegmenter Wokshop skal målrette efter
  • Hvilke retter målgruppen reagerer bedst på
  • Hvilke intervaller det er bedst at poste og annoncere i
  • Hvordan en funnel for Wokshop ser ud
Efter de to analyser var udarbejdet blev der lavet en marketingtragt (funnel) for Wokshop hvor de forskellige sociale medier spillede hver deres rolle. Denne funnel er baseret på Nordic Socials eget paid social framework, men bliver i høj grad skræddersyet og tilpasset til hver case. Da funnellen var udarbejdet kunne der nemt lægges en strategi for hhv. Instagram og Facebook organisk, såvel som betalt annoncering. Da funnelen var udarbejdet blev der lavet content planer til de organiske kanaler, og herefter blev der udviklet annoncer til til alle de 4 trin i funnelen. Annoncerne blev udarbejdet ud fra hvad deres formål var. F.ek.s var der fokus på brand positionering og storytelling i toppen af tragten, hvorimod der var mere fokus på social proof og USP’er i bunden af tragten.
I takt med at tiden gik, blev gamle annoncer slukket og nye annoncer udarbejdet. Alle nye annoncer blev udarbejdet ud fra tidligere annoncer der havde performet godt. Denne data-drevne annonceproduktion sikrede Wokshop en flot og stabil ROAS, selv i måneder der typisk er mere stille.

Da vores target ROAS blev opnået var det næste skridt at allokere budgetterne til de lokationer som havde kapacitet. Der blev lavet en oversigt over hvilke af Wokshops restauranter havde kapacitet til flere gæster og mere takeaway, og budgetterne blev tilpasset dertil.

Resultatet

Allerede efter et år kan vi kigge stolte tilbage på samarbejdet hvor vi kan præsentere følgende tal på deres performance marketing på sociale medier:
  • +4.000.000 i omsætning fra FB Ads
  • 18.000.000 eksponeringer på Facebook og Instagram 32.000 kliks til hjemmesiden
  • +10.000 takeaway bestillinger
Wokshop har også sparet en masse tid på samarbejdet med os. Wokshop har fået outsourcet deres community management, og meget af den kundeservice der er på sociale medier. Deres social media management er sat på autopilot og det eneste de skal gøre er at godkende content  planer løbende.
Da Naturvinskassen udelukkende indeholder vin produceret af mindre vinbønder, hvor vinene ikke findes i ubegrænsede mængder, var der et maksimalt antal af medlemmer, som vi kunne opnå.

Dette mål blev opnået allerede efter lidt over 2 måneder, og vi stod i en situation, hvor Reduktivt var nødsaget til at udvide deres logistik og indkøb, så de kunne følge med efterspørgslen.

Nu er udfordringen løst, Naturvinskassen har øget det maksimale antal af medlemmer og fortsætter med at være en eksklusiv medlemsklub, indtil vi rammer det ultimative maksimum, hvor fokus skal lægges andetsteds – f.eks. på salg af enkelte flasker fra webshoppen eller andre abonnementsmuligheder

Vil du opleve lignende resultater?

Hos Nordic Social hjælper vi en lang række virksomheder med både betalt annoncering, håndtering af sociale medier, content til sociale medier, og community management – vi er altid åbne over for at møde nye mennesker og brands!

Hvis du gerne vil have en uforpligtende vurdering af din virksomheds potentiale på sociale medier kan du anmode om en gratis analyse. Tag kontakt til Alexander Morabbi Wulsch (Partner & CMO) på 42 76 06 47 eller alexander@nordicsocial.dk for at høre mere om casen.

Klar til at høre mere?

Kontakt os her eller find vej til vores kontor.

Du er i godt selsskab.

Klar til at høre mere?

Lad os finde den rette kontaktperson til dig

Hvis du udfylder dine data, så finder vi den rette kontaktperson til dig, som ringer dig op, så hurtigt som muligt.