case

Optima Sport: Succesfuldt ROAS-drevet samarbejde

optima sport

Indholdsfortegnelse

Opsummering af casen

Optima Sport tog kontakt til os, da de havde haft et samarbejde med et bureau der ikke skabte de ønskede resultater. Ydermere fik Optima Sport ikke den opmærksomhed de forventede i samarbejdet.

Optima Sport ønskede at bygge sit brand og skabe awareness. Med Recovery Boots som det primære produkt, var ønsket at øge restitutionen for sportsudøvere samt afhjælpe personer med fysiske smerter såsom; gigtsmerter, diabetes, hævelse og uro i benene.

Der var ikke sat specifikke KPI’er til samarbejdet, men det var vigtigt at samarbejdet var ROAS-drevet, så annonceomkostningerne blev dækket og gav et afkast til forretningen.

Vi vidste, at dét at sælge et produkt med en premium prissætning på +5.000 kr./stk. kunne være en udfordring. Styret og guidet af vores tidligere erfaring vidste vi også, at det kunne blive en succes så snart vi havde identificeret den rigtige målgruppe.

Med samarbejdet ønskede Optima Sport at mærke en forskel på salget, og herunder hjælpe med at formidle produkterne på en letforståelig måde til den gængse dansker.

Nøgletal

Samarbejdet startede tidligt anno 2022, hvor det generelle marked har været særligt præget af generel nedgang. Trods disse ugunstige markedsforhold lykkedes det os, at vækste Optima Sports forretning i perioden.

Efter 9 måneders samarbejde ser resultaterne således ud:

  • ROAS: 7,49 (+26% siden overtagelse)
  • CPA: 526 kr. (66% reduktion siden overtagelse)
  • CTR: 0,79% (+18% stigning siden overtagelse)
  • Kompetencer: Facebook annoncering

Inden vi overtog annoncekontoen lå den samlede ROAS på Optima Sports break-even på ca. 5. I løbet af samarbejdet har vi indtil videre vækstet den gennemsnitlige ROAS med 26 %, og i enkelte måneder med 500%

Situationen inden opstart af samarbejdet

Optima Sport har tidligere samarbejdet med andre bureauer, men ingen havde formået at levere stabile resultater. Med meget volatil performance var det svært for Optima Sport, at skalere forretningen, hvilket bl.a. resulterede i at de kontaktede os. 

Kort intro

Ejeren af Optima Sport, Kasper Rugholm har selv dyrket triatlon og ved hvad det kræver. Derfor satte han sig for at skabe nogle produkter, først Recovery Boots, der kunne restituere kroppen hurtigere. 

Optima Sport er sat i verden for at give en konkurrencefordel til verdens atleter, sportsudøvere og trænere. 

Målet er at gøre aktiv restitution til en integreret del af enhver træning. Det er under restitution at kroppen bliver stærkere, hvorfor denne del er ligeså vigtig som den hårde træning.

Med tiden viste det sig at Recovery Boots kunne afhjælpe mange flere udfordringerne end at restituere kroppen.

Ståsted inden samarbejde

Udfordringen var at levere en gennemsnitlig ROAS på mere end 5. Data fra tidligere samarbejder viste af en stor udfordring havde været at skabe en stabil performance. Dette attribuerede vi særligt til prisniveauet samt formidlingen af produktet og dets kompleksitet.

Målsætningen for Nordic Social i samarbejdet med Optima Sport var, at levere en rentabel ROAS samt at skabe generel awareness omkring Optima Sports brand. Konsensussen og forventningen i samarbejdets opstart var en ROAS på ca. 5, da en sådan ROAS ville sikre Optima Sport en rentabel forretning.

Hvordan greb vi opgaven an

For at kunne løse opgaven vidste vi, at en komplet gennemgang af Optima Sports tidligere data var afgørende. I dataen kunne vi identificere mønstre særligt ift. hvilke kreativer, ad copies, placeringer, målgrupper og led i kundetragten der havde været mest givende. For at validere denne data udviklede vi en række hypoteser, som skulle agere springbræt for vores nye annonce fundament. Hypoteserne fik vi bekræftet, hvilket gjorde os i stand til, at lave en ny form for skarp targeting. Det stærke fundament som vores kernemålgruppe nu udgjorde, gjorde os i stand til, at rådgive ift. udvikling af kreativer og budskaber skræddersyet til potentielle købere.

Resultatet

Nedenstående resultat er opgjort på månedlig basis. Eksempelvis er første måned sammenlignet med samme måned forrige år. Tallene tager udgangspunkt i før- og efter overtagelse.

Resultater efter første måned

  • ROAS 9,23 (+1900% stigning siden overtagelse)
  • CPA på 490 kr. (96% reduktion i CPA siden overtagelse)
  • CTR 0,96 % (+60% stigning siden overtagelse)

Resultater efter 3 måneder

  • ROAS 9,62 (+505% stigning siden overtagelse)
  • CPA 503 kr. (77% reduktion i CPA siden overtagelse) 
  • CTR 1,15 % (+210% stigning i CTR siden overtagelse)

Resultater efter 6 måneder

  • ROAS 7,30 (+148% stigning siden overtagelse)
  • CPA 503 kr. (65% reduktion siden overtagelse)
  • CTR 1,15 % (20% reduktion siden overtagelse)

Allerede efter 3 måneder kunne vi konstatere, at kernemålgruppen var identificeret, og at det nu var et spørgsmål om, hvilke typer af kreativer der var “winning”. 

Sidenhen har det lykkes os også at identificere disse, og samarbejdet har efterfølgende været centreret om udvikling af kreativer, konceptudvikling og budget optimering.

Samarbejdet er nu nået til det stadie, hvor skalering til nye markeder er mulig, hvilket på sigt vil blive det næste skridt i Optima Sports vækstrejse.

Kontakt

Send os en e-mail

Ring til os

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.