Sådan steg L’Oréal’s Instagram Impressions med over 500%

"Vi har i L’Oréal været utrolige glade for samarbejdet med Nordic Social, der har været en vigtig strategisk sparringspartner for os gennem flere år efterhånden. De har på ingen tid kunne sætte sig ind i vores meget forskellige brands DNA omsætte dette til konkret handling og udvikling af særskilte strategier af vores brands sociale medie platforme. Vi har opnået succesfulde resultater sammen med Nordic Social, som havde været meget svære at opnå uden dem."
- Shirley Nordenskiold, Nordic Digital Media Manager

Nøgleresultater

  • 12.000 nye følgere fordelt på tre instagram profiler
  • 500% vækst i impressions
  • 91% vækst i Facebook følgere
  • Kompetencer: Instagram håndtering, Facebook håndtering

Opsumering af case

L’Oréal er en multinational virksomhed som blev grundet i 1909. I dag er de et af verdens største kosmetik brands, og har over 85.000 medarbejdere globalt.

Op til nu har samarbejdet primært været centreret omkring håndteringen af tre af deres brands (Kiehl’s, IT Cosmetics og Urban Decay) og deres organiske tilstedeværelse i Norden.

Situationen inden opstart af samarbejdet

Med L’Oréals mange brands og store kendskab til kosmetikbranchen havde de naturligvis skarpe kompetencer indenfor sociale medier, men de havde brug for nye øjne og strategier for at udvikle og optimere deres tilstedeværelse i Norden.

Det var her vi kom ind i billedet.

Da deres organiske tilstedeværelse er en central komponent i L’Oréals marketingstrategi, var det vigtigt for dem at finde den rette partner, som både kunne rådgive og gennemføre udviklingen på tværs af ovennævnte brands.

Deres mål med samarbejdet var at øge antallet af følgere, øge engagementet og bygge bro til deres målgruppe med henblik på at uddrage indsigter og skabe en tovejskommunikation.

Udfordringen

I starten af processen overtog vi to af deres brands på Instagram og Facebook, IT Cosmetics og Kiehl’s.

IT Cosmetics sælger både makeup og hudpleje med fokus på kvindelig empowerment og løsninger til problemhud. Kiehl’s er et hudplejemærke med stort fokus på sustainability, gode ingredienser og hudplejeløsninger, for både mænd og kvinder.

Beautyindustrien er rigtig stor på sociale medier – der er næsten ikke ét brand, der ikke er til stede i kampen om brugernes opmærksomhed. Det i sig selv er en stor udfordring, eftersom det kræver konstant udvikling og nytænkning i sin indsats.

Dertil var der tale om to meget forskellige brands. Hver havde deres egne marketingstrategier og særskildte brand identiteter. En stor del af vores arbejde består dermed i at sikre, at vores indsats er i overenstemmelse med deres overordnede marketinginitiativer (nye lanceringer, kampagner mm.), samt design-guides, Tone of Voice mm.

Det nye setup

L’Oréal ønskede at optimere det ellers kommercielle udseende af deres opslag og stories og i stedet fokusere på et mere personligt og skandinavisk look.

Vores første opgave var at gennemgå deres eksisterende platforme og analysere beauty industrien helt generelt. Derefter udviklede vi en passende social media strategi, for at opfylde deres KPI’er indenfor vækst og udvikling.

Sammen med begge brands særskilte identiteter og DNA påbegyndte den anden opgave, nemlig at udvikle en indholdsplan og content strategi, der passede til deres målgrupper og budskaber.

Dertil begyndte vi at tage aktiv del i indholdsproduktionen, for bedre at kunne matche det skandinaviske look og gøre profilernes udtryk mere personligt og jordnært. Derudover sørgede vi for altid at følge de aktuelle trends og tilpasse indholdet derefter.

For at vækste profilerne fokuserede vi meget på at skabe værdi for følgerne, gennem brugbare tips og tricks samt tutorials (bl.a. i Reels-formatet). Dertil gjorde vi strategisk brug af giveaways og konkurrencer, for både at lokke nye følgere til profilen men også for at skabe værdi for den eksisterende følgerbase. Finessen ved brug af disse består i først og fremmest at få de rigtige følgere indenfor, og derefter at bibeholde disse med godt og målrettet indhold.

Undervejs i processen har vi løbende analyseret resultaterne gennem dataanalyser og månedlige rapporter, hvor vi rapporterer på udviklingen måned til måned, highlighter trends og tendenser og uddrager indsigter.

Takket være gode resultater med de to indledende brands fik vi fornøjelsen af endnu et brand at arbejde med i løbet af sommeren 2021, nemlig Urban Decay. Et 100% cruelty-free makeupmærke inspireret af det sydlige Californiens natur og urbane miljø.

Resultatet

I løbet af 2021, uden betalt annoncering, voksede alle konti med over 4.000 følgere hver på Instagram. Sammen med disse resultater steg mængden af eksponeringer med 560% på Kiehl’s og 529% på IT Cosmetics. Dertil opnåede vi næsten 5.000 følgere for Urban Decays Instagramprofil på kun fire måneder.

Kiehl’s 2021 results:

  • IG følgerbase: 8.014 → 11.844 (47pct.) 
  • FB følgerbase: 4.430 → 5.487 (23pct.)  
  • IG impressions: 529% increase in impressions 
  • FB → 55% increase in ER

IT Cosmetics 2021 results:

  • IG følgerbase: 8.312 → 11.349 (35 pct.)
  • FB følgerbase: 2.031 → 3.890  (91 pct.)
  • IG Impressions: 560% increase in impressions
  • FB Engagement: 164% increase

Urban Decay 2021 results (fr. 30/8):

  • IG følgerbase: 0 → 4.875

Vil du opleve lignende resultater?

Hos Nordic Social hjælper vi en lang række virksomheder med både betalt annoncering, håndtering af sociale medier, content til sociale medier og community management – vi er altid åbne over for at møde nye mennesker og brands!

Vi arbejder med alle facetter indenfor sociale medier, og hjælper både store som små.

Nyhedsbrev

Bliv ringet op