Facebook Ads Library bliver mere gennemsigtig

Peter Klit

Partner & COO

Del nyhed på LinkedIn
Vores allesammens yndlingsværktøj til at udspionere konkurrenter og lade sig inspirere af de bedste derude har fået en opdatering.

Ændringerne har rod i det amerikanske præsidentvalg

Vores allesammens yndlings værktøj til at udspionere konkurrenter og lade sig inspirere af de bedste derude har fået en opdatering.

Der er ikke tale om dit branchefagblad, men Facebook Ads Library. Desværre er det ikke opdateringer, som kommer dig eller din virksomhed særligt meget til gode – medmindre du arbejder i politik, journalistisk eller medier.

De ændringer, som Facebook har offentliggjort, gør sig nemlig kun gældende for politiske Facebooksider. De er et led i den store kamp, Facebook har måtte kæmpe siden det Amerikanske primærvalg i 2016. Det er nok ikke tilfældigt at denne ændring kommer i opløbet det til Amerikanske valg i 2020.

De nye funktioner i Facebook Ads library har hovedsageligt til formål at forbedre gennemsigtigheden, når det kommer til Facebook annoncering i politik. Samtidigt skal det giver pressen og forskellige nyhedsmedier bedre muligheder for at kunne rapportere korrekt på politikernes annonceforbrug på sociale medier.

Det nye tiltag består af flere dele

For det første kommer Facebook til at vise et banner, der viser, hvilke sider profilen har kørt annoncer på parallelt med at vise det klassiske “betalt af” banner. Det vil betyde, at man nu kan se, hvilke organisationer der støtter de forskellige politikere og politiske organisationer.

For det andet kommer vicepræsident-kandidaters annonceforbrug til at blive inkluderet i deres Presidential Spend Tracker. Det vil gøre det en del nemmere at kunne tracke politikeres annonceforbrug på sociale medier.

Afslutningsvist har Facebook også introduceret muligheden for at kunne lave et live widget på din side eller på dit tweet. Her vil live-data fra Facebooks Presidential Spend Tracker blive vist.

En håndsrækning til pressen, mediesider og selvstændige journalister

Selvom ændringerne ikke har den helt store betydning for den gennemsnitlige marketer, så sender de alligevel et virkelig interessant signal.

Facebook har gang på gang modtaget kritik ift. Gennemsigtighed og hvilken rolle deres platforme spiller i nationale valg og politik generelt. I modsætning til Twitter har Facebook ikke valgt at fjerne muligheden for at bruge annoncekroner på politiske formål, men har i stedet valgt at fokusere på at øge gennemsigtigheden på deres platform. Samtidig viser Facebook også, at de er villige til at hjælpe pressen, mediesider, selvstændige journalister og videnssider med at få et indblik I, hvor mange penge, der bliver brugt af de forskellige politiske kampagner på sociale medier.

Peter Klit

Partner & COO

Peter er specialiseret i håndtering af sociale medier og er vores kreative ‘powerhouse’, der sikrer kreativitet, kvalitet og ensretning på tværs af vores samarbejdspartnere.

Trusted by giants

Tilmeld dig for holde dig ajour med de nyeste indsigter

Lad os finde den rette kontaktperson til dig

Hvis du udfylder dine data, så finder vi den rette kontaktperson til dig, som ringer dig op, så hurtigt som muligt.