Hvad er CPA?

Indholdsfortegnelse

Vi ser fra tid til anden, at marketingbegrebet CPA bliver misforstået, så for at eliminere alle forkerte fortolkninger af begrebet, tager vi i dette blogindlæg et kig nærmere på, hvad CPA er, og hvornår du skal bruge det.

Hvad er CPA?

CPA er forkortelsen for Cost per Acquisition eller Cost per Action. Det betegner den omkostning, der er pr. salg eller den omkostning, der er ved en handling (klik, kontaktformular, tilmelding osv.)

Din CPA beregner du på følgende måde:

CPA = Antal handlinger eller salg / annonceomkostninger

Hvornår skal jeg bruge min CPA?

CPA bruges til at måle den effekt, som din online markedsføring har. Altså hvor mange penge du bruger på dine annoncer kontra hvor mange handlinger, dine kunder foretager. 

Hvis du er i tvivl om, hvor meget en kunde er værd, kan din CPA være med til at give dig et indblik i det. Derudover kan din CPA sige noget om, hvor loyale dine kunder er.

Har du flere annoncer i gang på samme tid, kan din CPA-værdi også fortælle dig noget om, hvilke annoncer der har den bedste performance. 

Skal den være høj eller lav?

Godt spørgsmål – og det klassiske svar er selvfølgelig: Det er meget forskelligt. 

For nogle virksomheder vil en lav CPA være perfekt, mens den for andre virksomheder hellere skal være høj. I sidste ende er det en kombination af virksomhedstype og det produkt, du markedsfører, som afgør, hvad der er bedst for din virksomhed.

Som udgangspunkt sigter man altid efter en lav CPA – Ja, det siger vel lidt sig selv. De fleste virksomheder vil gerne betale mindst muligt pr. handling. Men sælger du et produkt til 8.000 kr., vil din CPA automatisk være højere, end hvis du sælger et produkt til 80 kr. Og det er helt normalt!

Konklusionen er derfor, at vurderingen af, hvorvidt en CPA er god, ofte afhænger af mange parametre. Hvad nogle vil opfatte som en høj CPA, vil være en ganske fornuftig CPA for andre.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Gør som 5.000 andre – tilmeld nyhedsbrevet!

Modtag: Månedlige growth hacks indenfor digital marketing. Månedlig rapporter over trends på de sociale medier og nyeder.