Hvad er CPM?

/Academy

Skrevet af Monica Hessellund

Estimeret læsetid: 2 minutter

Mail

Del

Tweet

CPM er en form for måleenhed, man bruger i forbindelse med annoncer og reklamer, og begrebet er super essentielt at kende til, hvis man ønsker at holde øje med visninger og salg. Er du i tvivl om, hvad CPM betyder og indebærer, så læs med her!

Hvad betyder CPM?

CPM er en forkortelse for omkostninger pr. mille. Helt konkret redegør det for den pris, du betaler for en annonce eller reklame for at få 1.000 visninger. 

I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at der ikke er tale om 1.000 unikke visninger, men bare 1.000 visninger. Du kan derfor ikke nødvendigvis være sikker på, at du er kommet ud til 1.000 forbrugere.

For at få din CPM skal du lave følgende beregning:

kostpris / ( visninger / 1000 )

Nyhedsbrev om Sociale medier

Få branche indsigter fra professionelle social media managers. Vi arbejder med brands såsom Faxe Kondi, Soundboks og Meny.

Hvad skal det koste?

Prisen varierer og er afhængig af flere ting. De fleste annoncører vil advokere for, at en CPM skal ligge mellem 50 og 150 kr. 

Der er en forskel på, om du betaler 50 kr. kroner for 1.000 visninger, hvor kun 2 kunder køber dit produkt, eller om du betaler 150 kr. for 1.000 visninger, hvoraf 8 køber dit produkt. Det er derfor hele tiden en vurdering af, hvor meget du er villig til at betale.

Prisen er typisk afhængig af medie, størrelse og placering.

Det er ikke kun vigtigt at gå op i, hvor meget du betaler for 1.000 visninger. Du bør også overveje hvor mange, der efterfølgende får vist og ser annoncen, hvor mange der efterfølgende klikker på den, og hvor mange der køber det produkt, du annoncerer på.

En god pris på en CPM er altid karakteriseret ved, at du tjener mere, end du betaler for din annonce.

Hvornår skal du bruge CPM?

Mens CPC og CPA giver mere konkrete resultater, kan du bruge CPM på en anderledes måde. 

Hvis du primært lever af at sælge dine produkter i fysiske butikker, kan du bruge din digitale marketing til brand awareness eller til at udbrede dit budskab. I denne sammenhæng vil CMP være et super godt redskab at bruge.

Sulten for mere? Læs flere relaterede nyheder.

Bliv ringet op

Vi ringer dig op indenfor 24 timer til en uforpligtet snak om din markedsføring.

Tilmeld dig

/Nyhedsbrev

Du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

E-bog: Fremtidens Sociale Medier

* Downloader du e-bogen accepterer du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

Skal vi analysere jeres potentiale på de Sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Skal vi analysere jeres potentiale på sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Ring mig op