Ressourcer

Hvad er CPM? Og hvad bruges det til?

hvad-er-cpm

Indholdsfortegnelse

CPM er en form for måleenhed, man bruger i forbindelse med annoncer og reklamer, og begrebet er super essentielt at kende til, hvis man ønsker at holde øje med visninger og salg. Er du i tvivl om, hvad CPM betyder og indebærer, så læs med her!

Hvad betyder CPM?

CPM er en forkortelse for omkostninger pr. mille. Helt konkret redegør det for den pris, du betaler for en annonce eller reklame for at få 1.000 visninger. 

I denne sammenhæng er det vigtigt at understrege, at der ikke er tale om 1.000 unikke visninger, men bare 1.000 visninger. Du kan derfor ikke nødvendigvis være sikker på, at du er kommet ud til 1.000 forbrugere.

Formlen for CPM er:

CPM = (kostpris / (visninger / 1000))

Hvor:

  • kostpris er omkostningerne til annoncen eller reklamen (for eksempel prisen for at købe plads til en bannerannonce på en bestemt hjemmeside)
  • visninger er antallet af gange, annoncen eller reklamen er blevet vist.

CPM angiver altså den pris, du betaler for 1.000 visninger af din annonce eller reklame. Bemærk at der i formlen ikke tales om unikke visninger, men blot om antal visninger. Det er derfor vigtigt at være bevidst om dette når man vurdere resultaterne.

CPM lommeregner

Vi har skabt en brugervenlig CPM-lommeregner, der gør det nemt for dig at beregne prisen for dine annoncer og hjælper dig med at træffe informerede beslutninger om din digitale markedsføring





CPM:

Hvad skal det koste?

Prisen varierer og er afhængig af flere ting. De fleste annoncører vil advokere for, at en CPM skal ligge mellem 50 og 150 kr. 

Der er en forskel på, om du betaler 50 kr. kroner for 1.000 visninger, hvor kun 2 kunder køber dit produkt, eller om du betaler 150 kr. for 1.000 visninger, hvoraf 8 køber dit produkt. Det er derfor hele tiden en vurdering af, hvor meget du er villig til at betale.

Prisen er typisk afhængig af medie, størrelse og placering.

Det er ikke kun vigtigt at gå op i, hvor meget du betaler for 1.000 visninger. Du bør også overveje hvor mange, der efterfølgende får vist og ser annoncen, hvor mange der efterfølgende klikker på den, og hvor mange der køber det produkt, du annoncerer på.

En god pris på en CPM er altid karakteriseret ved, at du tjener mere, end du betaler for din annonce.

Hvornår skal du bruge CPM?

Mens CPC og CPA giver mere konkrete resultater, kan du bruge CPM på en anderledes måde. 

Hvis du primært lever af at sælge dine produkter i fysiske butikker, kan du bruge din digitale marketing til brand awareness eller til at udbrede dit budskab. I denne sammenhæng vil CMP være et super godt redskab at bruge.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.