Ja, hvad er TikTok egentlig?
Kort fortalt er det et socialt medie med fokus på video. Skaberne bag appen er ByteDance, et kinesisk firma, som opkøbte appen Musical.ly, der også blev brugt til at lave korte videoer.
Musical.ly havde, som navnet afslører, fokus på musik. Trenden var at filme sig selv lip-synce – mime sangteksten – og danse til populær musik, og samme trend er flyttet med over på TikTok appen.
Efter at TikTok har taget over, har appen dog udviklet sig en del. Der bliver ikke længere kun lavet musikvideoer med lip-syncing, men flere humoristiske videoer – med og uden musik. Det kan eksempelvis være korte sketches, jokes, pranks eller challenges. Videoerne kan være 15 til 60 sekunder lange, og andre kan like, kommentere, dele eller svare på indholdet.
Musical.ly havde nemlig en funktion kaldet ’duet’, som er ført med over til TikTok. Her kan man besvare en video med sin egen video, hvorefter de to bliver spillet samtidig ved siden af hinanden på skærmen.
Det skaber en hel unik mulighed for brugerne, der kan lave hver deres lille del af en større samlet video eller tilføje deres eget til en allerede eksisterende video og dermed udvide joken.
5 hurtige facts om TikTok
- Det er det sociale medie, som har været hurtigst til at nå 1 mia. brugere
- Har mere end 1,2 mia. downloads
- Regnes for at være det mest populære sociale medie for unge i Generation Z
- Har 500 mio. aktive brugere på verdensplan
- Har mellem 100.000 til 200.000 danske brugere
Hvad er TikTok, som Instagram ikke er?
Du tænker måske, at TikTok minder om Instagram. Det er netop også et socialt medie, hvor mange uploader video content og korte stories. Men der er betydelige forskelle.
Den største forskel var i begyndelsen, at TikTok havde så stort et fokus på musik og lip-syncing, men Instagram har været hurtigt ude og har kopieret ideen, så man nu kan tilføje musik til sin video. Det er jo ret smart, men selvom Instagram kunne slå Snapchat i opløbet ved at kopiere story formatet, så virker samme trick ikke på TikTok.
Den største forskel på de to sociale medier er nemlig deres image, og hvordan brugerne fremstiller sig selv på appen. Instagram har et image som et socialt medie, hvor alt er poleret og flot.
Man bruger filtre til at forskønne sine billeder, og ens profil skal gerne være stilren og pæn. Hvad er TikTok så? Stik modsat.
Her er brugerne uformelle og afslappede, og der er ikke samme standard for iscenesættelse. Tonen er humoristisk, skæv og skør, og man tager ikke sig selv så højtideligt. Det er for nogen nærmest et fristed fra forventningerne på andre sociale medier, her særligt Instagram.
De unge brugere har blandt andet skabt en trend, hvor de proklamerer, hvor grimme de er. Ikke fordi de har dårligt selvværd, men fordi det er et modsvar til altid at skulle se smuk ud på internettet.
Kombinationen af omfavnelsen af middelmådighed og ung meme humor gør TikTok anderledes og unik nok til fortsat at vokse, trods den skarpe konkurrence blandt de sociale medier.