Derfor skal du have en virksomhedsprofil på Instagram
Instagram er et socialt medie med stort fokus på det visuelle. Her kan private, influencers og brands dele billeder og videoer og interagere med kommentarer og likes. Der er i skrivende stund tre mulige typer af profiler, som man kan benytte på platformen.
- Den private profil til den almene bruger
- Creator profilen til influencers og bloggere
- En Instagram virksomhedsprofil til både små og store virksomheder
Fordelen med en virksomhedsprofil er, at den selvfølgelig er skabt med virksomheder i tanke. Man får en åben profil, som alle kan se og interagere med, får adgang til data omkring ens følgere og deres engagement omkring ens virksomhed, og man har lov til at reklamere med annoncer.
Med en profil på Instagram er din virksomhed tilstede der, hvor kunderne er. Hvis kunderne ikke har behov for det, du kan tilbyde dem, opsøger de dig ikke. Når behovet så opstår, googler de nærmeste løsning, og det er ikke sikkert, det er dig, de finder. Men hvis din virksomhed har været synlig på de sociale medier indtil da, kan det være dig, de googler i stedet.
Med et regelmæssigt flow af indhold vil dit brand dermed lettere blive husket og genkendt. Her er Instagram især godt, fordi det er en visuel platform. Vores hjerner har det nemlig med at huske det, vi ser meget bedre end det, vi læser.
Er en Instagram virksomhedsprofil kun relevant for webshops?
En Instagram virksomhedsprofil er relevant for dig og din virksomhed, hvad end du har en fysisk butik, udelukkende kører med online webshop eller slet ikke sælger konkrete produkter, men er vidensformidler.
Som butik kan du fremvise dine produkter, fortælle om kommende events på bestemte lokationer og informere om gode tilbud. Det samme kan webshoppen selvfølgelig. Men for dig med webshop kan en Instagram virksomhedsprofil også bruges til at linke direkte til dine produkter.
Tilstedeværelsen på Instagram og interaktionen med dine følgere vil uden tvivl også fremme din troværdighed i kundernes øjne. Som vidensformidler sælger du måske ikke et konkret produkt, men derfor kan Instagram stadig bruges som et værktøj til større eksponering.
Instagram er desuden en fantastisk platform til storytelling, som kan være med til at gøre dit brand mere ægte og nærværende for din målgruppe.
Sådan opretter du en Instagram virksomhedsprofil
Når du oprette en profil på Instagram vil den automatisk blive oprettet som en personlig Instagram profil. For at udnytte alle de mange gode funktioner, skal du selv sørger for at lave profilen om til en virksomhedskonto – du kan altid skifte tilbage. Denne guide vil udførligt tage dig igennem de forskellige skridt det kræver. Lad os komme i gang!
- Gå ind på din profils forside og tryk på de tre horisontale linjer øverst i højre hjørne.
- Tryk indstillinger, ved den lille møtrik.
- Tryk på Konto
- Tryk på skift til professionel konto
- Tryk på virksomhed
- Vælg din branche/kategori og tryk næste og Indsend.
Hvad kan du med en Instagram virksomhedsprofil?
Der er mange gode grunde til, at få din virksomhed på Instagram. Vi har i Nordic Social erfaret at både B2C virksomheder, såsom tøjbutikker eller kosttilskud, såvel som tungere B2B virksomheder har gavn af at markedsfører sig selv på Instagram. I begge tilfælde, har vi kunne spore indsatserne direkte ned til bundlinjen. Dette er i sig selv fantastisk, men det bedre endnu!
Med en virksomhedsprofil har du mulighed for at få et detaljeret indblik i hvem der følger og interagere med din profil. Denne data giver dig altså et relativt indblik i hvem din målgruppe er, i hvert fald demografisk. Denne data kan du vælge at overfører til andre marketingsindsatser, såsom F.eks Facebook annoncering.
Handlingsknapper
Handlingsknapper er en ”Call-to-action” knap, som sidder på forsiden af din profil lige under din biografi. Disse knapper er en fantastisk mulighed for at konvertere dine følgere reelle leads. Instagram har i skrivende stund tre forskellige handlingsknapper som du med en virksomhedsprofil kan vælge.
- Reserver: Bestil bord på en restaurant
- Få billetter: Bestil billetter til en begivenhed
- Book: Lav en aftale
Disse handlingsknapper skal knyttes op med Instagrams samarbejdspartnere. Brugen af denne knap er derfor begrænset af, at du bruger en af disse samarbejdspartnere. Vi har i Nordic Social før i tiden anbefalet virksomheder at skifte deres booking systemer ud bare for at kunne bruge denne funktion. Funktionen er meget brugbar – specielt hvis du har mange følgere. Du kan finde listen over hvilke, ved at trykke her.
For at tilføje handlings knapper til din virksomhedsprofil på Instagram skal du gøre følgende:
- Gå ind på din profils forside
- Tryk på rediger profil, som ligger mellem dit profilbillede og dine højdepunkter.
- Scroll ned, og tryk på kontaktmuligheder
- Tryk på tilføj en handlingsknap
- Vælg knappen og dernæst samarbejdspartneren du ønsker. Tryk næste og indsend
Instagram shopping
Med en virksomhedsprofil har du mulighed for at sælge dine produkter på Instagram direkte til dine følgere. Derudover kan dine produkter faktisk også blive vist til andre, som slet ikke følger din profil, vha. Instagrams udforskning funktion (det lille forstørrelsesglas ikon).
Med Instagram shopping, kan du både vise dine produkter i dit feed og i din story med et produkt klistermærke. Mærket kan både vise et billede af produktet, en beskrivelse, hvad det koster samt et link der fører vedkommende videre til din hjemmeside hvor han eller hun kan købe dit produkt.
Kontakt muligheder
Personlige Instagram profiler har kun mulighed for at blive kontakt via. privat beskeder. Som virksomhedsprofil vil du have flere mulighed. Du kan vælge at angive dit telefonnummer og/eller din email. Derudover vil du også have mulighed for at skrive din adresse og tilføje en rute vejlednings knap.
Skab skarpe annoncer med en Instagram virksomhedsprofil
Den største forskel, når du har en virksomhedsprofil fremfor en privatprofil, er naturligvis, at du kan reklamere med annoncer.
Annoncerne kan køre i selve nyhedsfeedet eller som en 15 sekunders story video. Begge typer af annoncer flettes ind iblandt brugernes egne opslag og stories. På den måde virker de mere organiske og generer ikke brugeren.
Alle kan vælge at scrolle videre, men dem som klikker, bliver ledt præcis derhen, hvor du vil have dem. Med en Instagram virksomhedsprofil får du ligeledes adgang til værktøjer og data, som hjælper dig med at ramme din målgruppe. Efterfølgende holder du så selvfølgelig øje med annoncerne og optimerer dem ud fra den nye data, du får omkring din målgruppes interaktion med annoncerne.
Du vil også have mulighed for at annoncere dine organiske opslag direkte fra Instagram appen. Du vil her kunne vælge en, meget simpel, målgruppe som dit opslag vises til (opslaget vil også blive vist til folk som tagger hinanden på dit promoverede opslag). Du har naturligvis selv mulighed for at vælge hvor mange penge du bruge på promoveringen.
Vi anbefaler som regel ikke, at du benytter dig af denne funktion. Det er en meget simplificeret måde at annoncere på, og du vil potentielt gå glip af mange kunder.
Facebook, som ejer Instagram, har et mere komplekst system som vi anbefaler dig bruge. Det har de kaldt for Facebook Business manager. I dette system har du mange flere muligheder for løbende at optimere dine annonce, præcisere dine målgrupper og udføre A/B splittests.
Ved at bruge Facebooks annonceringsplatform har du således mange flere tråde at trække i, hvilket i sidste ende betyder du får flere salg ud af dine annoncekroner.
Hos Nordic Social er vi specialister inden for annoncering på Sociale Medier. Hvis du er interesseret i at høre mere om hvad sociale medier kan gøre for din forretning er du meget velkommen til at kontakte os – vi deler glædeligt ud af vores erfaringer.