Ressourcer

Guide: Sådan opretter du en annonce på LinkedIn

sadan-opretter-du-en-annonce-pa-linkedin

Indholdsfortegnelse

Betalte annoncer kan være en gavnlig del af virksomhedens markedsføring, hvis de bliver håndteret med respekt og omtanke. I denne guide giver vi dig et overblik over de forskellige annoncetyper, du kan lave på LinkedIn, samt hvordan du opretter en annonce. 

Hvilke annoncer kan man lave på LinkedIn?


Der findes to forskellige slags. Der er sponsorerede opdateringer, dem som figurer i nyhedsfeeded på din startside, og annoncer, som du finder i bjælken af din skærm i højre side.

De sponsorerede opdateringer kan laves på to forskellige måder. De kan laves fra bunden og minder derfor lidt om de almindelige annoncer. Alternativt kan du promovere de opslag, som du ellers har postet organisk.

På din startside er hvert fjerde opslag en sponsoreret opdatering og falder ind som en mere naturlig del i feedet, fordi de ofte ligner almindelige opdateringer. Fordelen ved at bruge sponsorerede annoncer er, at de figurerer på alle platforme og devices.

De almindelige annoncer bygger man fra bunden. Annoncerne har typisk en højere pris sammenlignet med for eksempel Facebook. Alligevel er de mere attraktive, fordi de ofte har en højere konverteringsrate og dermed kan resultere i salg.

Sådan opretter du en annonce

Step 1

Du starter på forsiden af din LinkedIn-profil. Her kan du helt yderst i menulinjen øverst til højre se et ikon, der ligner et dartspil. Ikonet klikker du på, og du bliver nu ledt videre til Kampagneadministrator.

I kampagneadministratoren kan du se et overblik over dine annoncer. Hvis ikke du har nogle igangværende annoncer, vil det meste af denne side være tom. Fremadrettet vil du på denne side have et overblik over tidligere, igangværende og kommende annoncer, som du planlægger.

Step 2


Tryk på den blå knap, hvor der står opret, for at oprette en annonce.

Step 3


Her skal du først oprette en konto, hvis du ikke i forvejen har en konto. Du skal udfylde navn, valuta og virksomhedsnavn. Efterfølgende skal du trykke på knappen ‘Opret’ en gang til. Du kan nu vælge, om du vil oprette en konto, en kampagnegruppe eller en kampagne. Her vælger du kampagne.

Step 4

Klik på kampagne.

Step 5


Du bliver nu ledt videre til selve redigeringssiden for din kampagne. Til venstre kan du se de forskellige steps, du skal igennem for at oprette din kampagne og herefter din annonce. Øverst kan du skrive navnet på kampagnen, du gerne vil oprette. Eksempelvis: Shampoo og balsam tilbud – Leadgenerering.

Step 6

Når du har navngivet kampagnen, skal du trykke på den blå knap ‘Næste’, som du kan se omtrent på midten af siden.

Herefter skal du udfylde de forskellige felter under hver kategori. Det er blandt andet målsætning, målgruppe, annonceformat, placering, budget og tidsplan og konverteringssporing. Derudover vil der være nogle tillægsspørgsmål.


I højre side kan du hele tiden følge med i de generelle data for annoncen. Herunder målgruppens størrelse, forbruget, eksponeringer, CTR og klik.

Step 7

Derefter skal du oprette den annonce, som du gerne vil sende ud. Alt afhængig af de valg du har truffet i de tidligere step, som omhandler, hvordan annoncen skal se ud, kan du nu ved at trykke på ikonerne i midten af skærmen gå i gang med at skrive din annonce og uploade billeder, video osv.

Step 8


Når du er tilfreds med annoncen, trykker du gem i bunden, og du bliver nu ledt videre til at kunne gennemgå annoncens indhold, inden du sætter den i gang.

Step 9


Sidst men ikke mindst kan du starte din annonce. På forsiden kan du hele tiden følge med i forbruget, tidsperioden, kliks, eksponeringer mm.

Der er mere en 10 forskellige formål på en betalt annonce, og det er de færreste, der rammer plet i første hug. Så i stedet for at kaste hele budgettet afsted efter en type annonce, der eksempelvis har fokus på brand awareness, kan du med fordel i stedet prøve nogle forskellige annoncer af for at se hvilke, der virker bedst.

3 gode råd til LinkedIn-annoncer

  • Brug billeder/illustrationer i farver – det tiltrækker opmærksomhed og vil derfor blive set af flere. 
  • Skriv en skarp, præcis og catchy tekst, der fanger din målgruppe. 
  • Sørg for at have en motiverende call-to-action. 

Mangler du hjælp til at administrere dine betale annoncer på LinkedIn, eller ønsker du sparring til din markedsføring? Tag fat i Alexander Morrabi på tlf. 42 76 06 47 eller pr. mail alexander@nordicsocial.dk, og hør mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få succes på LinkedIn.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.