Ressourcer

Derfor skal din virksomhed bruge Instagram-stories

geo-uc-iugylk7r59i-unsplash-2-scaled-e1600686976986-uai-1440x1080-1

Indholdsfortegnelse

…Så hvad er det, der er så fantastisk ved Instagram stories?

Først og fremmest er konceptet super enkelt. Du uploader et billede eller en video – den forsvinder igen efter 24 timer, og det er nemt at aflæse data og performance fra dine stories – også efter de er forsvundet.

Men næsten vigtigst af alt. Det er en oplagt måde at tale i øjenhøjde med og skabe en stærkere relation til dine følgere.

På de sociale medier er relationen mellem din virksomhed og dine følgere alfa og omega – og stories er en oplagt måde at styrke netop den relation.

Vi synes, at Instagram-stories er et uundværligt redskab i Instagrams værktøjskasse. I dette indlæg fremhæver vi fordelene ved stories som led i din virksomheds social media-markedsføring.

Men hvad kan stories, som et almindeligt opslag ikke kan?

Stories er en god måde at komme bag om kulissen på. Hvis dit Instagram Feed er meget poleret og fyldt med flotte, sammenhængende billeder, kan stories være en god måde at vise en mere afslappet side af din virksomhed.

Dine følgere elsker nemlig autenticitet. Ved at vise små videoer fra hverdagen, har du muligheden for at personliggøre din virksomhed og dit brand og give følgerne noget, de kan relatere til. After all – mennesker handler med mennesker. Så brug gerne dine Instagram stories på at give din virksomhed et ansigt.

Stories placerer din virksomhed i ’top-of-mind’ hos dine følgere

En af de absolut største grunde til at bruge stories er, at du bliver top of mind hos dine følgere.

Stories er placeret øverst i Instagram Feedet. Det er altså det første, der springer i øjnene på brugerne, når de åbner appen. Jo oftere du poster, des oftere vil du ligge i starten af stories.

Konsekvent posting er derfor et af nøgleordene, hvis du vil have mest ud af dine stories. Brug Instagram stories til at reklamere for nye opslag, indhold på hjemmesiden eller særlige tilbud. Interagér med dine følgere. Lav afstemninger. Brug gifs og andre interaktive stickers – det er nu du kan tillade dig at være fjollet og jordnær.

Du behøver ikke hive 365-kalenderen frem for at planlægge en story

I en story er der plads til, at du ikke behøver at bruge flere timer på knivskarpe billeder. Da en story forsvinder igen efter 24 timer, behøver den ikke være ligeså perfekt som dit almindelige feed. Her er der plads til de billeder eller videoer, du tager ’on the go’.

Har du en travl dag? Hvorfor ikke vise dine følgere det? Har I lige fået en pakke med nye produkter ind af døren? Vis hvad dine følgere kan glæde sig til.

Det behøver altså ikke at tage lang tid at skabe relevant content til din story. Essensen af stories er, at det skal være let fordøjeligt, engagerende og værdiskabende for dine følgere.

Det er et oplagt sted at afprøve dine nye ideer

I en story er der plads til, at du ikke behøver at bruge flere timer på knivskarpe billeder. Da en story forsvinder igen efter 24 timer, behøver den ikke være ligeså perfekt som dit almindelige feed. Her er der plads til de billeder eller videoer, du tager ’on the go’. På Instagram kan du nemt indsamle data og se, hvem der ser dine stories, om de har bladret frem og tilbage i din story, eller om de har interageret med den. Derfor får du lynhurtigt svar på, om dit koncept er godt eller skidt.

Derudover er der lav risici – rammer din idé ved siden af skiven? Den forsvinder alligevel igen efter 24 timer, og du kan prøve noget andet af.

På den måde kan du teste nye koncepter og ideer af uden at skulle brænde nallerne på en omfattende og dyr kampagne – smart ikke?

Ved du, hvem dine følgere er? Det gør din story

Dataene fortæller ikke kun, om din målgruppe ser dine Instagram stories, og hvordan de interagerer med dem.

Ved at have adgang til, hvem der ser din story, har du også mulighed for at danne dig et klart billede af, hvem din målgruppe er.

Derudover ligger følgervæksten også lige for døren via dine stories. Du har nemlig også mulighed for at se, hvis nogen der i forvejen ikke følger dig, har set din story.

Det giver dig en chance for at følge dem. På den måde bliver personen mindet om din virksomhed igen, og du giver dem en oplevelse af personlig relation med din virksomhed. Typisk vil de også følge dig tilbage.

Det er altid en bonus med så meget indsigt og kendskab til din målgruppe, som muligt. Gennem dine stories kan du komme helt ind på livet af din målgruppe.

Skab interaktion og engagement

Ved at lave eksempelvis quizzer eller afstemninger i dine Instagram stories inviterer du dine følgere til at interagere med din virksomhed. Det er med til at skabe engagement, fordi de får en oplevelse af at være en del af din virksomhed.

Det tager ikke dine følgere mange sekunder at deltage i en afstemning eller en quiz – her er vi tilbage til det ved det letfordøjelige – men virkningen af denne lille interaktion er stor. Det kan være med til at bryde en ‘kedelig’ statisk brand- eller salgsstory. Den interaktive story vækker din følger fra bare at ‘scrolle’ videre igennem de mange stories og kan få dem til at stoppe op. Det skaber noget dynamik og underholdning for dine følgere at gøre brug af de interaktive stories.

I øvrigt kan Instagrams algoritme også godt lide engagement. Og hvem vil ikke gerne være i good-standing med Instagrams algoritme?

Den geniale swipe-up-funktion

Hvis du på Instagram er heldig at have en profil med over 10.000 følgere, er en af de helt store fordele ved Instagram-stories, at du har adgang til ’swipe up’-funktionen.

Det er en smart funktion, der giver dig, som virksomhed på Instagram, mulighed for at sende dine følgere videre til dit website fra din story. Swipe up er genialt, da funktionen gør det nemt at sende dine følgere videre til dit website så snart, deres interesse er vakt.

En mulighed, du ikke har i andre opslag eller steder på Instagram ud over i din profiltekst.

5 opsummerende råd til brug af Instagram Stories

  • Lav afstemninger i dine Stories – Det er nemt og hurtigt og skaber god interaktion med dine følgere.
  • Brug din lokation som et tag i stories. Det er især interessant, hvis du har en fysisk forretning eller er til et fedt event.
  • Post ofte. Stories kræver ikke så meget planlægning, og Instagram placerer de nyeste Stories i starten. Ved at poste ofte forbliver I top of mind hos jeres følgere.
  • Send live! Hvis du har mod på det, kan det være meget smart at sende live. Så kan dine følgere se med mens du sender, og de kan komme med bag om virksomheden.
  • Vær opmærksom på stilen i dine stories. En gennemgående stil om så det er i billederne eller videoerne, farvekombinationerne, layout eller skrifttyper er med til at skabe genkendelighed for dine følgere. En rød tråd.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.