Ressourcer

Guide: De 15 bedste værktøjer og software til sociale medier

skaermbillede-2021-06-10-135255

Indholdsfortegnelse

Disse 15 tools til social media falder ofte indenfor kategorien “martech”, som er en sammensmeltning af ordene “marketing” og “tech”. Stort set alle der arbejder med marketing – særligt digital marketing, har en martech stack, som er den samling af tools, de eller deres virksomheder abonnerer på.

Der findes flere tusinde tools, som kan assistere dig i dit daglige arbejde med sociale medier. Fordi der findes så mange, kan det være svært at finde hoved og hale i, hvad du skal bruge til netop dit setup, men vi giver dig her vores 15 bedste tools som vi bruger i vores daglige arbejde med sociale medier.

Overordnet set har din martech stack ét primært mål: Det skal hjælpe dig med at opnå dine mål for din markedsføring.
Tools’ene kan overordnet deles op i to underkategorier:

  1. Dem, der øger din performance.
  2. Dem, der effektiviserer din arbejdsgang.

I denne blog vil jeg gennemgå 15 tools, du kan tage i brug for enten at øge din performance eller effektivisere dit arbejde med sociale medier (nogle hjælper endda med begge dele!). Anbefalinger er baseret på Nordic Socials arbejde med over +100 virksomheders marketing på sociale medier.

Værktøj 1: Zapier

Vil du have dine FB leads sendt til dig i Slack og samtidig lave en deal i Pipedrive, så skal dit setup se sådan ud. Mere simpelt bliver det næppe. 


Der er nemlig en grund til, at Zapier er placeret som nummer 1. Zapier er guld værd. Det er et tool til at forbinde dine forskellige platforme. Det lyder bredt, for det er det, og mulighederne er uendelige. 


Zapier er bygget op på en simpel – men meget kraftfuld – “if this, then that”-logik, hvor du selv vælger din trigger og action blandt over 2.000 integrationer (to nye integrationer ser dagens lys – hver dag) og skaber et såkaldt “Zap”.  

Disse Zaps gør, kort sagt, dit liv nemmere ved at automatisere kedelige og langtrukne processer, og efterlader dig med en helt masse brugbar tid, som du slet ikke vidste, du havde. 

Hos Nordic Social står Zapier månedligt for flere tusinde små Tasks, som ellers skulle klares mere eller mindre manuelt. 

Du kan integrere Zapier med så mange platforme og tools, at det er nemmere at nævne dem, du ikke kan integrere med –  hvis der overhovedet er nogen.

Hos Nordic Social bruger vi bl.a. Zaps til at sende nye leads fra Facebook ind i Slack og oprette dem i Pipedrive samt tilføje nye signups fra hjemmesiden til Active Campaign.

For B2C er en af de mest anvendte funktioner at automatisere processen, hvor leads fra Facebook ryger direkte ind i dit e-mail marketing system. Du kan eksempelvis være i gang med at lave en konkurrence eller en giveaway, der indsamler leads, og vil derfor sikre, at disse leads kommer ind i dit e-mail marketing system. Det klarer Zapier.

Du kan integrere Zapier med så mange platforme og tools, at det er nemmere at nævne dem, du ikke kan integrere med –  hvis der overhovedet er nogen.

Hos Nordic Social bruger vi bl.a. Zaps til at sende nye leads fra Facebook ind i Slack og oprette dem i Pipedrive samt tilføje nye signups fra hjemmesiden til Active Campaign.

Zapier er til dig, der…

  • Har mange, små manuelle flows, som kan automatiseres.
  • Vil forbinde dine tools i din martech stack.
  • Ønsker at spare tid på ensformige arbejdsprocesser.

Værktøj 2: Canva

Et udvalg af de skabeloner, som Canva har lavet til dig.

Canva er Photoshop for ikke-grafikere – blandet med et drys
PowerPoint.

Canva gør dit designarbejde nemmere og hurtigere. Du kan
let lave alt fra salgspræsentationer og visitkort, til animerede
annoncekreativer og infografik.

Kom i gang på 0,5 ved at vælge det ønskede format – enten
et af Canvas mange prædefinerede formater (tilpasset hver
platform) eller et tilpasset format efter egne ønsker – og så kan
du spytte designs ud på livet løs.

Du har adgang til en lang række prædefinerede skabeloner, figurer, stock fotos, baggrunde og endda korte videoer, som du med simpel drag & drop kan bruge til at designe lige dét, du ønsker.

Med en betalt plan på Canva får du faktisk adgang til over 420.000 skabeloner og 75+ mio. stock fotos, -videoer, -lydspor og -grafik, som du kan bruge til at skabe fundamentet for dine designs.

Canva er til dig, der…
• Ikke har evnerne til at kaste dig ud i Adobe-pakken.
• Vil lave en masse content på kort tid.
• Kan drage fordel af et stort royalty-free billedekartotek og en masse skabeloner.

Værktøj 3: Confect

Hvad fanger din opmærksomhed?

Dine dynamiske produktannoncer (DPA’er) behøver ikke at
være et packshot på en hvid baggrund. Med Confect kan du
så meget mere.


Hvis du arbejder med e-commerce, arbejder du stensikkert
med DPA’er. Hvis ikke, ja så må du hellere se at komme i gang.
Confect tilbyder en dynamisk designløsning, der gør det muligt
at lave et nyt design for dit packshot-packed product feed.

Med en gennemsnitlig ROAS-stigning på 30% er det en
no-brainer at prøve det af, og du kan både bruge dit
generede feed til bl.a. Facebook, Instagram, Pinterest,
Snapchat og Criteo.

Jeg vil stoppe med at forklare hvad Confect kan. Når du
kaster dig ud i det, ligger der nemlig en lang række tutorials,
som beskriver det – og guider dig – meget bedre, end jeg kan.

Confect er til dig, der…
• Vil øge performance på dine DPA-annoncer.
• Ser værdien i at bruge DPA’er til mere end bare retargeting.
• Har flere produkter end en karruselannonce på FB kan indeSholde (10 stk.).

Værktøj 4: Facebook Ad Librar

Lær fra dine konkurrenter ved at tage et kig på deres annoncer.

Facebooks Ad Library giver dig muligheden for at se dine
konkurrenters aktive annoncer. For at være transparente har
Facebook udviklet et søgbart bibliotek, som indeholder alle
annoncer, der kører på tværs af Facebooks platforme i hele
verden. Det betyder, at du kan se dine konkurrenters annoncer, for at søge inspiration til dine egne.

Hos Nordic Social bruger vi det altid som en fast del af vores
research, inden vi laver content, eller opsætter annoncer for
en kunde. Når du ved hvad konkurrenterne kører, så ved du,
hvad du skal slå.

Værktøj 5: Landingi

Det kræver ingen kodeegenskaber – du kan løse alt med drag & drop.

Du kan lave nok så gode annoncer, men hvis din målgruppe
bliver sendt over på en side, der ikke er konverteringsoptimeret
og tilpasset, så er det nytteløst. Det laver Landingis landing
page-builder om på.

Landing pages hjælper med at øge konverteringsraten og
mindske CPA, og med et drag & drop-system har du mulighed
for at lave flotte og konverteringsoptimerede landing pages
på ingen tid.

Det stopper dog ikke her, du kan nemlig bruge skabeloner,
der allerede er testede og optimerede, A/B-teste indhold, få
indsigt i performance og gøre dit arbejde nemmere med
integrationer til over 40 systemer, som Zapier, HubSpot, Salesforce og Google Analytics.

Det er kun din fantasi, der sætter grænser for, hvad landing pages kan bruges til.

Det kunne være:
• Download af et whitepaper/e-bog
• Sign up til nyhedsbrev
• Tilmelding til events og webinarer
• Salg af produkt(er)

Det kan godt være, at du bruger en hjemmesideplatform, som
Magento, WordPress og Shopify, hvor du kan lave unikke sider,
der kan bruges som landing pages, men Landingi gør det på
en nemmere, bedre og mere effektiv måde, så du sparer tid og
ikke er begrænset af dit hjemmesidedesign.

Værktøj 6: Kapwing

Kapwings Studio-interface.

En anderledes (og mere simpel) lillesøster til Premiere Pro og
Final Cut.

Kapwing er et online billede-, GIF- og videoredigeringstool, der med sit intuitive UI og mange funktioner, gør det nemt for dig at give din video det sidste touch.

Du kan blandt andet:

  • Tilføje undertekster
  • Tilføje og fjerne lydspor
  • Croppe og resize
  • Tilføje tekst og billeder til andre billeder og videoer
  • Fjerne baggrunde fra billeder
  • Trim og clip i videoer
  • Sætte et filter på
  • Ændre hastighed på og loope videoer

Da Kapwing er bygget til at være et online tool til produktion
og redigering af SoMe-videoer, er der en lang række fordele.
F.eks. skal du ikke til at downloade et stort program, der sløver
din computers hastighed, og du kan faktisk bruge det helt
uden at lave en konto eller logge ind. Det betyder dog, at du
ikke kan uploade filer på mere end 30 min. og over 300 MB –
men herregud, du skal jo lave content til sociale medier – ikke
spillefilm.

Tool’et er delt op i ét stort og flere mindre tools. Du har hovedproduktet, Studio, som er det, der minder mest om de kendte videoredigeringsplatforme, og så har du de mindre tools,
som du nemt kan bruge ved at uploade dit content, lave den
ønskede handling og så downloade det forbedrede content.

De mindre tools er alt fra Subtitler og Video Maker til Meme
Generator og Waveform Maker.

Kapwing er for dig, der

  • Vil give dine videoer et professionelt touch, uden at bruge for lang tid på det.
  • Foretrækker at ting kan klares online og ikke gider at downloade tunge programmer.
  • Har brug for hurtigt at ændre ting i dit content.

Værktøj 7: Animoto

Simple skabeloner og prædefinerede designs gør Animoto værdifuld.

“Whatever you do, promote it with Animoto”, er hvad Animoto
siger om sig selv.

Animoto er endnu et videoredigeringstool, der – i modsætning
til Kapwing – primært er bygget op på prædefinerede skabeloner, som du i høj grad kan tilpasse til din virksomhed.

De gør det let at gå fra at bruge billedmateriale til at bruge
videomateriale, som vi alle ved performer bedre.

Du kan bruge Animoto til at lave mange typer af videomateriale, f.eks.:
• Tilbudskampagner
• Branding af din virksomhed
• Showcase af nye produkter/kollektioner

Du laver en video ved at vælge en storyboard-template (du kan også starte fra scratch), tilføje dine billeder (eller bruge Animotos stock fotos fra Getty Images) og derefter justere farver og skrifttyper og tilføje musik, så det passer til dine guidelines.

Animoto er for dig, der…

  • Er træt af at bruge billeder, når du udmærket godt ved,at video er bedre.
  • Har 5 min. til at lave videomateriale.
  • Ikke har tekniske færdigheder ifm. videoredigering.

Værktøj 8: Buffer

Buffers Publish-tool.

Det perfekte tool til at administrere og lette den daglige
håndtering af dine SoMe-kanaler.
Buffer er delt op i to tools; Publish og Analyze.

Publish

Publish er et tool til at planlægge dit content, så det
automatisk bliver postet på de kanaler, hvor du er til stede –
alt sammen fra et simpelt dashboard.

Det er tidskrævende at være aktiv på de sociale medier, og
hvis du ikke planlægger dine posts, så falder du i fælden, hvor
tidspunktet for dine posts afhænger af, hvornår du har tid og
ikke, hvornår dine følgere er mest aktive.

Det lyder ikke så slemt, men det er det. For du skal nemlig ikke
poste, når du har tid. Du skal poste, når dine følgere har tid –
altså når de er aktive på platformene.
Træf altid beslutninger ud fra data, og brug derefter Publish
til at planlægge dine posts, så de rammer dine følgere på det
mest optimale tidspunkt

Publish er for dig, der…

  • Vil skære ned for tiden, du bruger på at distribuere indhold.
  • Er aktiv på flere platforme.
  • Ønsker en automatiseret tilgang til at poste
Buffers Analyze-tool.

Analyze
Med Analyze har du adgang til rapporter og dashboards med
data fra alle dine SoMe-kanaler – både samlet og individuelt.

Det er kort sagt et tool, der hjælper dig med at svare på de
to store spørgsmål: “Hvad virker (ikke)?” og “Hvorfor virker det
(ikke)?” ved at få adgang til:

  • Et performance overview af alle dine konti
  • Indsigter i dine individuelle opslags performance
  • Hvilke hashtags, der performer og ikke performer
  • Målgruppedata, så du forstår, hvem der ser dine opslag

Ikke nok med at du får adgang til alle disse data, så får du
med en betalt plan også svar på dine spørgsmål.

I stedet for at studere grafer (f.eks. for at finde det bedste tidspunkt at poste på), kan du få svaret direkte fra Analyze.

Analyze er for dig, der…

  • Ønsker indsigt i din performance.
  • Vil lægge en databaseret strategi for dine posts.
  • Vil optimere og tilpasse dit content til din målgruppe

Værktøj 9: Hootsuite

Hootsuites slogan forklarer præcist, hvordan de skaber værdi:
“Social media management, simplified”.

Hootsuite er bygget op af flere forskellige tools, som alle er
centreret om at hjælpe dig med at organisere, planlægge og
engagere dine sociale kanaler og følgere – et all-in-one tool.

Hvis man korter Hootsuite ned til 6 kernefunktioner, er det:

Monitor
Et social listening tool, der sikrer, at du er med på de nyeste
trends og ved, hvad din målgruppe foretager sig – og er
interesseret i på sociale medier.

Analyze
Giver dig et 360 graders overblik af dine resultater på SoMe.
Med dette overblik kan du beregne din ROI, så du kan se om
dine aktiviteter giver et reelt afkast.

Advertise
Du kan promovere dine organiske opslag og kontrollere dine
betalte annoncer på tværs af alle kanaler i ét samlet system.

Publish
Du får adgang til en række redigeringstools, så du direkte fra
Hootsuite kan lave content, som du bagefter kan planlægge
til automatisk posting.

Engage

Et tool, der letter din community management. Hold styr på
dine indgående beskeder og kommentarer, så du straks kan
interagere med dine følgere.

Apps and Integrations

Hootsuite giver dig adgang til et økosystem af apps og
tech-partnere, som du kan udnytte til at gøre dig og dit team
mere effektivt.

Hootsuite er for dig, der…
• Ønsker at samle alle dit teams aktiviteter ét sted.

• Vil kombinere social listening og dataindsigt til at lægge
din content plan.

• Dagligt får beskeder og henvendelser fra kunder på flere platforme

Værktøj 10: YayText

Et super simpelt, intuitivt setup – lige til at tage i brug.

Det ligner en hjemmeside lavet i 1998, men lad dig ikke narre.
Vil du have fed tekst i dine Facebook eller LinkedIn annoncer,
eller tekst der står på hovedet på dit Instagram post? Så er du
kommet til det rette sted.

Med YayText kan du nemlig lave tekster, der skiller sig ud.
Du har adgang til 65 forskellige fonte, der alle kan bidrage til,
at du fanger din målgruppes opmærksomhed.

YayText er for dig, der…
• Vil lave tekster, der skiller sig ud fra mængden.
• Vil fange folks opmærksomhed.
• Vil fremhæve vigtige dele af dine tekster

Værktøj 11: BuzzSumo

Et tool til at få indsigt i dine konkurrenters content marketing og researche relevante emner.

Med BuzzSumo kan du bl.a. søge på et domæne eller et emne
og dermed få adgang til alt det content, der udgives og
bliver delt på sociale medier fra det pågældende domæne
eller emne.

Listen bliver sorteret efter engagement, som måles i antallet af
social shares og bliver delt op i platformene Facebook, Twitter,
Pinterest og Reddit. Du kan altså ikke blot se, hvad der bliver
delt, men også hvor det bliver delt – og af hvem.

Samme funktion er tilgængelig for YouTube-videoer, så du
nemt og hurtigt kan finde ud af, hvad der rører sig på verdens
næststørste søgemaskine.

En anden feature, der ikke har så meget med sociale medier
at gøre, men stadigvæk er relevant, giver dig mulighed for at
udforske populariteten af keywords ved at vise dig søgevolumen og CPC. Du har også mulighed for at indtaste et domæne
og se dets vigtigste SERP-placeringer.

BuzzSumo er for dig, der…
• Ønsker at holde øje med og følge de nyeste trends.
• Vil have et indblik i dine konkurrenters content marketing-strategi og SERP-placeringer.
• Mangler inspiration til at skrive relevante opslag og blog posts.

Værktøj 12: Unsplash

Et site fyldt med billeder i god kvalitet fra fotografer verden over

“The internet’s source of freely-usable images.”, Unsplash.
Jeg kunne ikke sige det bedre selv. Med Unsplash får du
nemlig adgang til over en million billeder.
Det kræver ikke licenser. Det kræver ingen tilladelser (end ikke til kommerciel brug). Knock yourself out, og brug billederne til lige dét, du lyster.

Billederne er delt op i 25 kategorier, og hver kategori er fyldt
op med billeder fra venlige bidragsydere. Den store billedbank bliver opdateret jævnligt, så du har altid adgang til
tidssvarende og aktuelle billeder, som du kan bruge i din
markedsføring.

Unsplash er for dig, der…
• Mangler billedmateriale til brug i dine posts og/eller ads.

Værktøj 13: Adobe Lightroom

Du kender det sikkert, men bruger du det? Lightroom gør det
nemt at give dit brand et unikt visuelt look.

I stedet for blot at bruge Instagrams filtre, får du med Lightroom adgang til en masse indstillinger, så du kan lave et filter, der kan bruges på tværs af alle dine kanaler og skabe samhørighed og harmoni.

Adobe Lightrooms funktioner skaber en vis professionalisme og giver det sidste touch til din branding. Det giver alle dine billeder det samme udtryk.

Brug det fx til at lave en forudindstilling (også kaldet “preset”),
som du kan bruge på tværs af alt billedmateriale, du poster –
både for annoncer og organiske posts.

Adobe Lightroom er for dig, der…

  • Ønsker gennemført branding på tværs af alle kanaler.
  • Vil sætte et personligt touch på det content, som du sender ud.
  • Har lidt erfaring med Adobe-pakken.

Værktøj 14: ManyChat

Sådan kan et flow i ManyChat se ud (hvis du zoomer langt nok ud).

Er du til chatbots? Hvis ja, så er ManyChat det helt rigtige tool
for dig. Men det er faktisk også for dig, der ikke tror på, at
chatbots kan være avancerede nok til at hjælpe modtageren.

Vi har alle prøvet at “tale” med en chatbot på Facebook. Det
er en forfærdelig oplevelse, hvis det ikke fungerer, men en
bekvem, hurtig måde at få svar på sine spørgsmål på, hvis det
fungerer.

Med ManyChat kan du hurtigt bygge chatbots med et
simpelt drag & drop-setup og en if this, then that-logik. Jeg har
personligt bl.a. bygget et flow, der over 50 dage, hver dag
sendte et fashion-tip ud til målgruppen og et andet, der
kunne hjælpe med at finde den helt korrekte julegave.

Man kan altså være rigtig kreativ med chatbots, og med Messenger, der hele tiden får tilført nye funktioner, og med de høje open rates, så bliver det hurtigt en vigtig kanal for din virksomhed.

ManyChat kan bruges til Messenger, SMS og Shopify, og kan integreres med flere andre tools, bl.a Active Campaign, MailChimp, HubSpot, Klaviyo og selvfølgelig Zapier.

Du kan bl.a. bruge ManyChat til at:

  • Sælge produkter.
  • Kvalificere leads.
  • Tage imod reservationer.
  • Yde automatisk og hurtig kundeservice / svare på FAQ.
  • Dele viden med din målgruppe.

Få mere inspiration til flows, du kan bygge.

ManyChat Lightroom er for dig, der…

  • Vil spare tid ved at lette 1st level kundeservice og support.
  • Har planer om at øge og udnytte din indsats på Messenger.
  • Nemt og hurtigt vil bygge en velfungerede chatbot.

Værktøj 15: Facebook Business Manager

Facebook Attribution in action.

“Facebook Business Manager, det bruger jeg da selvfølgelig
allerede”, tænker du sikkert. Men bruger du alle relevante tools,
som Facebook stiller til rådighed?

Facebook stiller nemlig en lang række tools, der kan gøre livet
nemmere for dig som marketer, til rådighed. Her kommer jeg
ind på nogle af de væsentligste

Rapportering af annonceindhold
Få et overblik over alle dine annoncers performance og sorter
dem baseret på alle FB’s metrics.
Brug det til at finde ud af, hvilken kombination af annoncetekster og billeder, der har haft den bedste performance.

Indblik i målgruppe
Få et indblik i, hvem der følger din Facebook-side. Se bl.a.
deres demografi, interesser og hvilke andre sider, de synes
godt om.

Kreativt center
Et tool, der giver dig mulighed for at lave og dele mockups
af dine annoncer, inden de går live. Dette gør også, at dine
content-folk, kan se, hvordan deres fotos og videoer ser ud i
en Facebook annonce – på alle placeringer.

Eksperimenter
Herfra kan du teste dine annoncers performance. Du
har sikkert kørt A/B tests, som du har adgang til fra
annonceadministratoren, men har du kørt udelukkelsestests
eller brandundersøgelser? Med disse to tools kan du hhv. teste
antallet af incremental sales og brand lift.

Tilskrivning (Attribution)
Et veludført analysetool, der giver et indblik i, hvilke kanaler,
der er vigtige for dig, og hvilke touchpoints dine kunder har, før
de konverterer, samt hvilke enheder, de bruger til at researche
og konvertere med.

Det kan altså nemt betale sig, at dykke ned i Facebooks
mange tools, som du ikke lige har adgang til fra annonceadministrator.

Facebooks (ofte overset) tools er for dig, der…

  • Elsker at dykke ned i dine markedsføringsaktiviteters effekter.
  • Vil lære mere om dine målgrupper og blive klogere på, hvad der påvirker dem.
  • Har brug for nemme og overskuelige rapporterings og testtools.

Dyk ned i dine favoritter

Som nævnt indledningsvist, findes der rigtig mange tools, der gør dine marketingaktiviteter på sociale medier nemmere og mere effektive – se derfor ikke denne e-bog som en udtømmende liste (det er blot toppen af isbjerget!).

Disse 15 tools er dog alle nogle, som succesfuldt har hjulpet os med at få mere ud af vores aktiviteter for vores kunder. Vi har altså testet dem, så du slipper for det.

Da dette blot var en kort introduktion til hvert tool, vil jeg anbefale dig at tage et nærmere kig på dem, som fangede din interesse, og derefter vælge dem, som giver mening for netop dig og din virksomhed at implementere – uanset om du påbegynder eller udvider din martech stack.

Du kan med fordel også læse andre af vores spændende blogindlæg omkring Social medier. Se alle vores blogindlæg her.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.