Guide: Sådan laver du en biografi på Instagram

/Academy

Skrevet af Julie Torp Rehn

Har du en Instagram-profil til din virksomhed, men er du i tvivl om, hvordan du opretter biografien, og hvad du skal skrive i den? Hvis JA, så er du havnet det rigtige sted. I dette blogindlæg ser vi nemlig nærmere på biografien og det dertilhørende indhold. Lad os komme i gang!
Estimeret læsetid: 2 minutter
Instagram-biografi
Share on email

Mail

Share on linkedin

Del

Share on twitter

Tweet

Hvad er en Instagram-biografi?

Helt kort er din Instagram-biografi eller bekrivelse den lille tekstbid, som du kan se under profilbilledet. Ofte er biografien det første, som den besøgende ser og læser på en Instagram-profil, og derfor bruges den af mange som en catchy linje, der giver et indblik i det, man kan opleve på deres profiler. 

Som udgangspunkt skriver de fleste deres virksomhedsnavn under profilbilledet. Derudover angiver de fleste den kategori, som deres virksomhedsprofil hører ind under. Har du f.eks. en virksomhed, som producerer og sælger spiritus, kan du vælge kategorien vin/spiritus.

Hvordan opretter man en Instagram-biografi?

STEP 1: Gå ind på profilen på Instagram. 

STEP 2: Under profilbilledet, kan du klikke på tre følgende valgmuligheder: Redigér, Promoveringer og Indblik. Her skal du klikke på Redigér. 

STEP 3: På den følgende side kan du redigere dit navn, dit brugernavn, din biografi og forskellige profiloplysninger.

Instagram-biografi

STEP 4: Klik på biografi og gå derefter i gang med at skrive din biografi. Når du er tilfreds med indholdet, trykker du på den blå knap Færdig, som du kan se i højre hjørne.

STEP 5: Herefter kommer du tilbage til Redigér hovedsiden, og hvis der ikke er andre rettelser, kan du igen trykke på Færdig knappen i højre hjørne. Så er dine ændringer implementeret!

Inspiration til hvad du kan skrive i din Instagram-biografi

Når du skal beslutte, hvad du skal skrive i din Instagram-biografi, skal du være opmærksom på, at du kun har 150 tegn. Vælg derfor kun det nødvendige og det vigtigste. 

Husk også, at du kun kan indsætte ét link, så vælg enten et link til forsiden af din blog/hjemmeside eller et link direkte til nyhedsmail, tilbud, nyheder eller andet aktuelt. Vælg det, der giver mest mening og skaber størst værdi for dig!

Og hvad med emojis? Der er mange at vælge mellem, og passer det ind i stilen på din profil, kan du benytte dem til at skabe den stemning, som du gerne vil have skal være på din profil eller indikere, hvad det er for nogle produkter eller ydelser, du sælger.

Eksempler på indhold, du kan smide i din biografi: 

  • Catchy linje/tagline
  • Links til web/blog 
  • Adresse eller kontaktinformationer 
  • Beskrivelse af services 
  • Hashtags 
  • Tags til andre profiler – hvis der er flere aktive profiler tilknyttet brandet
  • Åbningstider

Som udgangspunkt kan du skrive det hele ind, men en biografi må heller ikke blive for tung og kedelig, for det kan også afskrække den besøgende. Vælg derfor det, der giver mest mening for din profil, din virksomhed og dit brand. Tænk gerne over “Hvorfor nye besøgende skal følge dig?”. Giv dem et incitament til at følge med! Det kan være tips og tricks indenfor din industri, konkurrencer og giveaways eller noget helt tredje.

Var denne guide en hjælp for dig? Så kan det være, at vores guide til hvordan du opretter en Facebook-side til din virksomhed også er noget for dig.

Skal vi tage et kig på dine sociale medier?

/Gratis analyse

Vi er et hold af 20 Social Media eksperter, der står klar til at hjælpe dig.

Lad os finde den rette kontaktperson til dig

Hvis du udfylder dine data, så finder vi den rette kontaktperson til dig, som ringer dig op, så hurtigt som muligt.