Guide: Marketing for restauranter på sociale medier

/Academy
Er du ansvarlig for at markedsføre en restaurant, men ikke kommet i gang med at bruge sociale medier endnu? Kom godt fra start og få tips og tricks til at sende din restaurant ud på den digitale rejse!
Estimeret læsetid: 4 minutter
Marketing for restauranter

Mail

Del

Tweet

Først og fremmest: Hvorfor skal din restaurant være til stede på sociale medier?

5 årsager til at bruge sociale medier som en essentiel del af din markedsføring

1. Din restaurant får flere kunder

Mange af dine kunder eller potentielle, nye kunder er til stede på sociale medier. Det er her, dine kunder finder inspiration og bliver opmærksomme på nye, spændende madoplevelser.

2. Du kan dele dine nyheder og kommende events

På sociale medier kan du dele nyheder om alt fra nye retter på menukortet til events med mærkedage, live-musik og gæstekokke eller nye tiltag som eksempelvis åbningen af en ny restaurant. Du kan også dele giveaways, som kan tiltrække flere kunder.

3. Du øger kendskabsgraden til din restaurant

Gennem sociale medier kan du nemt øge kendskabsgraden til din restaurant ved at dele billeder og beskrivelser af menukortets retter, stemningen i – og bagom – restauranten samt introduktion til medarbejdere, råvarer mm. Udseende, stemning og madens kvalitet har stor betydning for mange gæsters valg af restaurant, så hvorfor ikke vise dem alt det din restaurant kan tilbyde?

4. Du forbedrer din virksomheds kommunikation

Du kan nemt og enkelt kommunikere med dine kunder på de sociale medier, blandt andet i forbindelse med bordreservationer eller særlige selskaber som f.eks. fødselsdag, barnedåb eller bryllup. Derudover kan simpel kommunikation med dine kunder give dig indblik i deres ønsker og oplevelser, og dermed give dig mulighed for at forbedre disse parametre. Mange restauranter oplever også en positiv effekt ved at kunne udøve kundeservice på en eller flere platforme.

5. Du får mulighed for øget omtale

At være tilgængelig på sociale medier betyder også, at dine kunder kan tagge (omtale) din restaurant. Helt konkret kan billeder, videoer og oplevelser af din restaurant blive delt af kunder ud i deres netværk og omgangskreds, hvilket øger rækkevidden og kendskabet – helt uden at du behøver at røre en finger. Dette er dog både på godt og på ondt, for når kunderne kan dele deres ærlige meninger om din restaurant, skal du have en finger på pulsen med en solid Community Management indsats for at passe på dit brand.

Nyhedsbrev om Sociale medier

Få branche indsigter fra professionelle social media managers. Vi arbejder med brands såsom Faxe Kondi, Soundboks og Meny.

Facebook, Instagram, TikTok, LinkedIn eller?

Valget af kanaler hænger sammen med den målgruppe eller de kunder, som du ønsker at ramme. Instagram, Facebook, TikTok og LinkedIn fordrer nemlig alle forskellige målgrupper og forskelligt indhold. Vores klare anbefaling er, at du definerer den gæsteprofil, der er mest tilbøjelig til at besøge din restaurant og derefter bruger de kanaler, som favner denne gæst bedst. 

Herunder får du et overblik over, hvad de forskellige kanaler kan: 

Hvilke restauranter bør være på Instagram?

Instagram er essentiel, hvis dine kunder værdsætter æstetik og appetitvækkende billeder af den mad, din restaurant serverer. Med funktioner som Instagram stories kan du interagere med dine brugere, og med IGTV kan du demonstrere små retter, holde interviews med kokke, personale eller kunder. På den måde kan du nemt give indblik i din restaurant på en måde, som er i øjenhøjde med din målgruppe. Størstedelen af Instagrams brugere ligger mellem 16 til 23 år, så er dette segment en del af din målgruppe, bør du absolut anvende denne kanal!

Restaurant Pluto er blandt andet gode til at fremhæve finesserne ved deres små retter på en yndefuld måde. Anderledes giver Restaurant Kadeau et mere casual og naturligt indblik i råvarerne fra jord til bord med fokus på at tage gæsten med bag facaden.

Hvordan kan restauranter bruge Facebook?

Facebook er et essentielt værktøj til at promovere og annoncere forskelligt indhold (f.eks. billeder, videoer, tilbud). Facebook indsamler forskellige informationer om din målgruppe, som gør det nemmere for dig at ramme lige det segment, som du ønsker. Gennem Facebook har du samtidig mulighed for at kommunikere med nuværende og nye kunder, hvis der skulle være spørgsmål til mad, praktiske informationer eller restaurantens faciliteter. Du har desuden mulighed for at tage imod reservationer fra gæster. På Facebook ligger størstedelen af brugere i alderen 24 til 38 år.

Er du interesseret i at se, hvordan kæderestauranter har brugt sociale medier i deres markedsføring? Læs hvordan Nordic Social hjalp Wokshop lige her.

Opret din restaurant på LinkedIn

LinkedIn er et mere businessorienteret socialt netværk og bruges især til networking. Her kan du til dels fange nye kunder men også promovere din virksomheds succeser og bygge et stærkt image og brand. Det kan være alt fra en nominering til en pris, flot omsætning, øgede kundebesøg og gode historier om kundeservice til åbningen af en ny restaurant. Derudover er det også en super god platform til at præsentere nye medarbejdere eller lede efter nyt personale og talenter. Og du kan være sikker på, at du på LinkedIn også kan opleve at blive kontaktet af nye, potentielle samarbejdspartnere.

Hvorfor skal restauranter på TikTok?

TikTok er tidens hotteste kanal. Brands bruger den primært til at skabe brand awareness eller til at promovere deres produkter. For en restaurant vil det betyde, at du med TikTok kan vise menukortets mange retter frem eller vise, hvordan I mixer jeres drinks. På TikTok kan du både sætte fokus på den gode stemning eller være kreativ i promoveringen af dit brand. Størstedelen af brugerne på TikTok er mellem 18 til 24 år, så hvis du markedsfører en hip restaurant eller en fastfoodkæde, er TikTok the place to be. Restaurant Hooked er blandt andet gode til at vise deres lækre og friske fiskeretter frem, restaurantens fine omgivelser og velkendte restaurant problematikker, som alle gæster kender.

Hvilke platforme skal du så vælge? Du kan sagtens være til stede på flere forskellige platforme på én gang, for på hver platform kan du have forskellige fokuspunkter og måder at kommunikere på. Det vigtigste er, at du tilpasser din restaurants indhold til de forskellige kanaler.

Netop derfor er det så vigtigt

Når man driver virksomhed, er de sociale medier ikke længere til at komme uden om. Flere og flere bruger deres tid og giver deres opmærksomhed til de digitale kanaler, og derfor bør din restaurant også se at tage del i festen. Der er rigeligt af forskellige kanaler at give sig i kast med, og de danner tilsammen rammerne for fremtidens markedsføring. Så kom i gang med at markedsføre din restaurant og få din målgruppes tænder til at løbe i vand. Velbekomme!

Mangler du hjælp til at komme i gang?

Hos Nordic Social har vi hjulpet et hav af restauranter med håndteringen af deres sociale medier. Og vi vil meget gerne hjælpe dig og din restaurant, uanset hvor I befinder jer på den digitale rejse.

Har du har spørgsmål til, hvordan du kommer bedst fra start, eller mangler du sparring til din eksisterende markedsføring, så tag en uforpligtende snak med Peter Klit peter@nordicsocial.dk

Sulten for mere? Læs flere relaterede nyheder.

Bliv ringet op

Vi ringer dig op indenfor 24 timer til en uforpligtet snak om din markedsføring.

Tilmeld dig

/Nyhedsbrev

Du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

E-bog: Fremtidens Sociale Medier

* Downloader du e-bogen accepterer du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

Skal vi analysere jeres potentiale på de Sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Skal vi analysere jeres potentiale på sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Ring mig op