Et socialt paradigmeskift
Vi kender det godt – du er i fuld gang med at planlægge content til Instagram og tænker, at du efterhånden er sporet godt ind på jeres målgruppe.
Sagen er bare den, at målgrupper ændrer sig – deres vaner og ønsker er ikke statiske, tværtimod.
Samtidig ændrer din målgruppe sig, altså den ændrer sig rent bogstavelig talt.
Den bliver nemlig løbende udskiftet med nye følgere og personer fra forskellige geografiske placeringer og kulturelle baggrunde – faktorer der alle (bør) spille ind på din strategi.
“Skal jeg så analysere vores målgruppe hver gang jeg aver et opslag?” Nej, selvfølgelig ikke.
Det handler derimod om et paradigmeskift.
Du skal gå fra at sige: ”Det gør jeg fordi det er sådan vi altid har gjort det” – til at sige: ”Det gør jeg fordi vores data, på baggrund af en længere række tests og løbende monitorering, indikerer at det er den mest hensigtsmæssige vej at gå”.
Du kan godt høre forskellen, ikke?
Med andre ord skal du bruge den data du har til rådighed, for derigennem løbende at sikre dig du er på rette spor i forhold til den udvikling der forekommer.
Hvis du er en af dem, der ikke har software integreret i jeres indsats på sociale medier anbefaler vi, at du løbende monitorerer Instagram insights og tager brug af et godt gammeldags excel-ark.
På den måde kan du løbende tracke udviklingen af jeres performance på sociale medier og derigennem strategisk tilpasse jeres indsats.
”Hvis det går nedad, må man se indad” – Peter Klit 2020.
Disclaimer
- Gennem dette indlæg kommer der, med stor sandsynlighed, til at dukke flere citater og talemåder op (gode som dårlige) fra undertegnede. Det kan godt virke lidt som ananas i egen juice, og det er det nok også – Too bad, Sonny Boy.
“The Times They Are A-Changin”
Der var minsandten et mere, dog ikke fra mig.
Bob Dylan sagde det bedst i 1964, men det er den ondelyneme også sandt i 2020.
Sociale medier ændrer sig konstant – ”Ja ja Peter….” – men det gør de virkelig.
Covid-19, øget konkurrence, algoritmeændringer samt nye tendenser og brugsmønstre på sociale medier nedsætter nye krav til dig, der sidder med det til dagligt.
Vi befinder os i en tid hvor det går rigtig stærkt og hvor mange virksomheder bliver efterladt fordi de ikke tilpasser sig.
“Social Media Darwisnism” – Peter Klit 2020
Vi oplever i dag, at flere og flere virksomheder har svært ved at gøre et reelt indpas på sociale medier – der er flere virksomheder om buddet, der alle kæmper dagligt om forbrugernes dyrebare opmærksomhed, hvilket gør det vanskeligere for dem at skære igennem støjen.
Det er netop på grund af disse præmisser, at du skal bruge de værktøjer, som du har til rådighed, for at DU kan sikre fremdrift for din virksomhed og, forhåbentligt, blive den sidste stående brik tilbage på spillebrættet.
Instagram Insights – Hvad skal du kigge efter?
Der er massere at tage fat på, men vi anbefaler, at du fokuserer på de følgende 5 metrics;
- Rækkevidde & eksponeringer
- Følgervækst
- Engagement
- Trafik
- Konverteringer
For at sociale medier skal gøre sig fortjent til sin plads ved voksenbordet, skal du kunne fremvise data og ”beviser” for deres betydning.
Derfor skal du også være i stand til at koble ovenstående metrics på din virksomheds overordnede mål.
De 3 første (lidt blødere) punkter har alle en stor indflydelse på øget brandawareness, øget brand loyalitet og autoritetsskabelse, hvorimod de to sidste (lidt hårdere) punkter derimod påvirker omsætning, leadgenerering og kundetilvækst.
Nu vi har dét på plads – så lad os komme i gang!
Sådan måler du din indsats på Instagram
Rækkevidde & eksponeringer
Rækkevidde er det antal af unikke brugere, der har set dit opslag, hvorimod eksponeringer er antallet af gange opslaget er blevet set.
Tallene kan give dig en fin overordnet forståelse for den type af opslag der ræsonnerer bedst med dit publikum, og dermed en indikation for hvad du bør fokusere på fremadrettet.
De er dog ikke nok til give os et endegyldigt svar, hvis vi kigger på dem isoleret set.
Det er nemlig også vigtigt at vide hvilke typer opslag, der rent faktisk driver dine følgere til handling – det er nemlig ikke altid, at det er de bedst performende opslag (ift. rækkevidde & eksponeringer), der også resulterer i flest handlinger.
Du kan sammenligne det lidt med at stille dig ned på strøget en varm sommerdag og begynde at råbe højt omkring dit brand – hvis folk ikke kan lide, hvad de hører (eller hvad de ser), så vil de, med stor sandsynlighed, gå forbi dig uden at tænke mere over det.
Du kan således også bruge analyseværktøjerne på begge platforme til at se på disse parametre, som f.eks. hvilke opslag der har indkasseret flest nye følgere eller hvilke opslag der er blevet delt flest gange, men mere om det senere.
Instagram Insights
- I Instagram Insights kan du se oversigten over opslag og sortere dem efter henholdsvis rækkevidde & eksponeringer. Du kan sortere alt fra foregående uge, foregående måned (som anvist) eller foregående år.
Du kan også klikke på ”Aktivitet” / ”Activity” og se den sidste uges udvikling på både rækkevidde og eksponeringer – det giver dig en god indikation om udviklingen sammenlignet med den foregående uge.
I en utopisk verden er disse to tal altid i plus (som anvist nedenfor), men det er selvfølgelig ikke altid realiteten.
Er der minustal så langt øjet rækker? Så er det måske tid til at ryste posen.
Hold øje med dem uge til uge og hold dem op imod din indsats.
Vi anbefaler at du noterer både eksponeringer, rækkevidde og ugentlig udvikling løbende i dit Excel-ark.
På den måde kan du nemt holde styr på udviklingen og agere rettidigt og hensigtsmæssigt, såfremt udviklingen pludseligt stagnerer (og lave lækre pivot-tabeller til din chef).
Bonustip: Facebook Insights
Facebook har, som Instagram, et ganske glimrende analyseværktøj integreret direkte på deres platform.
Hop først ind på din virksomhedsside og klik derefter på ”Indblik”:
Du befinder dig nu i Facebook Insights.
I venstre side kan du vælge de metrics du gerne vil undersøge, og i højre hjørne kan du, som før, vælge den tidsperiode du ønsker at fokusere på.
Denne side giver dig en oversigt over den mere generelle udvikling, samt de udsving der har været i den pågældende tidsperiode.
Facebook Insights kan en del flere ting, end du kan på Instagram, men også her skal du huske at undersøge hvilke opslag, der reelt får dine følgere til at reagere.
Her bør du klikke på ”Mere” og efterfølgende ”Værktøj” – så lander du på ”Offentliggjorte opslag” eller ”Published Posts”.
Denne side er guld værd, da den fortæller dig meget præcist hvilke resultater dine opslag har fået.
Brug den i samspil med ovenstående til at planlægge din organiske indsats på Facebook.
Følgervækst
Dette punkt bliver ofte betragtet som et ’vanity-metric’, som i bund og grund betyder det er ligegyldigt.
Det er jeg langt fra enig i.
En stigning i antallet af følgere betyder, at du og dit brand gør noget rigtigt, og at der nu er flere potentielle kunder inde i jeres salgstragt – og det synes jeg bestemt er værd at fejre.
Det siger måske lidt sig selv hvordan du måler denne, men ikke desto mindre, er det vigtigt, at du gør det.
Lav et felt i dit Excel ark hvor du dagligt noterer antallet af følgere, på den måde kan du se den overordnede udvikling, men du kan også bruge monitoreringen til at opfange tendenser og derigennem undersøge hvad, der får følgerne til at komme.
Hvordan får du så flere følgere?
Der er mange svar til dét spørgsmål, her får du et udsnit:
- Lav førsteklasses content – den kommer du ikke udenom
- Brug de rigtige hashtags
- Kør konkurrencer & indgå samarbejder med nøje udvalgte influencers
- Lav daglige interaktioner med din kernemålgruppe
- Brug din Facebook-side, hjemmeside og nyhedsbrev til at drive trafik ind på jeres profil
Engagement
Likes, kommentarer og delinger
Hvis du er på jagt efter øget budget til video, grafik eller andet guf, skal du kunne vise at indholdet virker!
Disse metrics er uhyre vigtige, da de indikerer om dine følgere rent faktisk gider interagere med dit brand.
Får du ingen eller kun meget få likes, kommentarer eller delinger? Så er det tid til at omlægge strategien.
Du kan kontrollere alle tre i både Instagram & Facebook Insights, som jeg viste tidligere.
Det kan varmt anbefales, at du tjekker op på jeres engagement løbende, og tilretter indsatsen efter det, der får jeres publikum til at reagere – giv folket hvad de vil have!
Spørgsmål du kan stille dig selv, når du analyserer content:
Tekst:
- Er det en lang eller kort tekst?
- Er der emojis?
- Er der hashtags?
- Starter teksten ud med et spørgsmål? (hvis ja, er det åbent eller lukket?)
- Hvilken følelse sigter teksten efter at få frem?
- Indeholder teksten en klar CTA?
Billede:
- Er det video, fotografi eller grafik?
- Er det et enkelt billede, en karrusel eller collage?
- Er opslaget on-brand?
- Er opslaget de rette dimensioner?
Når det kommer til engagement, taler man indenfor SoMe-verdenen ofte om engagement-rate.
Engagement-rate er et procenttal, der viser den gennemsnitlige del af jeres følgere, der interagerer med jeres indhold.
Det kan holdes op imod benchmarks fra jeres branche (f.eks. konkurrenter) og dermed give dig et indblik for jeres relative performance.
Er du nysgerrig på din virksomheds engagement-rate?
Vi har lavet vores egen engagement-udregner, som du kan prøve helt gratis her.
Hvad med Instagram stories?
Jo, der kan du søreme også bruge Instagram Insights!
Du kan sortere denne data efter et hav af ting, faktisk har du hele 16 forskellige metrics at vælge imellem, for at være helt præcis.
Du kan f.eks. se hvor mange unikke personer der har set din story, hvor mange totale visninger den har haft, eller hvor mange svar (reaktioner) den har fået.
Stories bliver fortsat vigtigere, og det er der flere forskellige grunde til. Blandt andet er stories ofte mere ”let spiselige”, holdt oppe imod et normalt Instagram post.
Derfor er det ligeledes vigtigt, at du bruger Instagram Insights til at målrette din indsats efter dét dine følgere kan lide, og ikke hvad de lettere galant scroller henover.
Mentions
Noget der også er relevant at kigge på, er mentions – altså om folk nævner din virksomhed i deres opslag, stories eller lignende.
Mentions giver dig en god forståelse for hvad din målgruppe egentlig synes om jer.
Bliver dit brand tagget i et ultra-negativt opslag? “Okay – det er nok et “red flag”, jeg må hellere række ud og høre hvad der er galt”
Bliver dit brand tagget i et ovenud positivt opslag? “Fedt! – der er noget vi har gjort godt, lad os række ud og høre hvad det var!”
Denne dyrebare indsigt kan du uddrage og dele med resten af din organisation – din chef vil elske dig for det.
Jeg skrev for tid tilbage et indlæg på LinkedIn omkring vores bedste tips til community management – det kan du læse her.
Bonustip(s):
- Lav et brand-hashtag og opfordre dine følgere til at bruge det samt tagge jer i deres opslag/stories.
- Anerkend ALLE mentions, gode som dårlige. Det viser at du som brand er menneskelig og tilgængelig – at du rent faktisk bryder dig om din målgruppe.
- Re-post og del så mange mentions som overhoved muligt – det skaber et positivt feedback-loop, da det opfordrer andre følgere til at gøre det samme.
Trafik
Sociale medier handler i bund og grund om 1) at forøge brand awareness 2) at få flere potentielle kunder ind i “folden” og 3) at føre disse videre i sin salgstragt.
Løsningen er imidlertid ikke bare smide links ud til højre og venstre – det skal gøres med takt og pli.
På både Instagram og Facebook kan du undersøge i Insights hvilke opslag og stories der resulterer i mest trafik.
Det giver dig igen en god indikation af, hvad der fungerer, og hvad der ikke fungerer.
Er der en positiv sammenhæng mellem de gange du opfordrer til at følge et link, og antallet af kliks? Så har du noget at sigte efter.
Vi anbefaler du gør brug af UTM-koder, som f.eks. Linktree, når du forsøger at drive trafik fra sociale medier.
De hjælper dig med at videreføre trafikken fra SoMe (f.eks. til din webshop, nyhedsbrev eller blog), men OGSÅ med at tracke den mængde af trafik, som de fører videre – smart, ikke?
Hvis du endnu ikke har koblet jeres sociale medier op til Google Analytics, så bør du også gøre det – lige nu.
Her kan du nemlig måle al den trafik, der kommer fra jeres sociale medier.
Det giver dig en bedre forståelse for de kanaler, der driver mest trafik og derigennem arbejde hen imod at udnytte mediernes fulde potentiale.
Bonustip(s)
- Trafik der kommer fra Instagram, vil automatisk blive registreret under “Instagram” i Google Analytics, dette er dog IKKE sagen hvis du gør brug af Linktree.
- Derfor anbefaler vi, at du opsætter et filter i Google Analytics, der sørger for at trafikken fra Linktree (fra hhv. Instagram & Facebook), bliver attribueret til de rigtige kanaler.
- Du kan se en step-by-step guide til dét her.
- Vi anbefaler også at du bruger en URL-shortener, så dine links ser lidt mere spiselige ud – f.eks. Bitly.
Konverteringer
“Man kan da ikke drive salg og konverteringer fra organisk indhold”
Den får vi rigtig tit.
Mange tror nemlig, at organisk indhold kun relaterer sig til brand awareness og andre bløde metrics, og det mener vi er fjollet.
Vi oplever tværtimod mange positive resultater fra vores brug af organisk SoMe – vi øgede f.eks. Brickshares antal af organiske sign-ups fra Instagram med 104%.
Når det kommer til konverteringer er det essentielt at du får helt styr på dit setup i Google Analytics, da trafikken, og dermed konverteringerne, ellers ikke ville blive attribueret korrekt.
Dette skyldes, at du skal opsætte specifikke “Goals” for din virksomhed – med andre ord: hvornår en konvertering, er en konvertering for jer (er det et salg på webshop, app-downloads eller noget helt tredje?)
Jeg vil ikke gå for meget i dybden med konverteringsopsætning i dette indlæg, men det er vigtigt at du tracker hvor jeres konverteringer kommer fra, for derigennem at kunne tilpasse jeres indsats efter hvad der er mest lønsomt.
Hvornår skal du poste?
Dette spørgsmål besvarer vi i hvert fald et par gange om ugen, så nu kommer vi dig lige i forkøbet.
Lad vær´ med at offentligøre dine opslag kl.08:00, bare fordi det er mest bekvemt for dig, lad i stedet dine data fra sociale medier fastslå det bedste tidspunkt.
Sprout Social har for nylig offentliggjort deres nyeste undersøgelse omkring de bedste tidspunkter at poste på, fordelt på henholdsvis Facebook, Instagram, LinkedIn & Twitter.
Deres indlæg kan give dig en god indikation af de gode tidspunkter at poste på, men det er nu, du skal bruge din EGEN data til at skyde dig ind på, hvad der fungerer for netop din målgruppe.
Test din vej til succes
Når det kommer til sociale medier, handler det, som med alt andet indenfor marketing, om at teste.
Du skal teste, teste, teste og så teste lidt mere.
Den mest brugte testmetode inden for sociale medier og digital marketing er A/B testing eller split testing.
Hvis du f.eks. vil undersøge, hvilken type indhold der resulterer i det højeste engagement på Instagram, kan du teste foto i forhold til video med den samme tekst, på samme tid, på samme ugedag og med en uges mellemrum.
Men to opslag giver desværre ikke en fuldkommen sandhed – der er mange andre variabler, der kan være svære at tage højde for.
Hvis du ønsker at få et endegyldigt svar, skal du udføre testen flere gange med forskelligt indhold og variabler og kigge på gennemsnittet af resultaterne for de to typer af opslag.
Det er essentielt, at du ikke ændrer for mange variabler på én gang.
Sociale medier bevæger sig nemlig ekstremt hurtigt – det gør det tæt på umuligt at opfange trends, hvis du udskifter flere variabler på en gang.
A/B tests kan give dig en god kvantitativ forståelse for jeres indholds performance, men der er ikke noget “perfekt” svar – hvert øjeblik er unikt.
Eksempler på A/B-tests
- Tidspunkter: Tirsdag kl. 20:00 vs. fredag kl. 8:00.
- Indholdstyper: Video vs. billede
- Billeder: Foto vs. grafik
- Tekster: Lang vs. kort – spørgsmål vs. statements
Hvad kan du så lære af disse tests?
Du opdager måske, at din målgruppe er mest aktive om morgenen på deres pendler-tur, så du sikrer dig at poste tidligt for at øge engagement.
Du finder ud af at brugergenereret og autentisk indhold performer bedre, end dine polerede studie-billeder, fremadrettet målretter du derfor din indsats efter denne slags indhold.
Du erfarer, at længere tekster og inklusionen af CTA’er resulterer i et øget antal af kommentarer, så du lægger nu mere tid i dine tekster.
Mulighederne er uendelige, men du bliver nød til at prøve dig frem.
Konklusion
Uanset hvilken vej du vælger at gå kan vi konkludere, at det i dag ikke længere er nok, at være nok.
For at få succes online skal du gøre brug af den data du har til rådighed, da den danner en rigtig god data-bund for din fremtidige indsats.
Om du udelukkende bruger Instagram Insights, eller også vælger at inddrage et tredjeparts software, er helt op til dig.
Vil du høre hvordan vi arbejder med optimering af sociale medier? Ræk ud til os nedenfor.