Guide: Instagram stories

/Academy
Er du og din virksomhed ny på Instagram, og skal du til at bruge stories strategisk for første gang? Så er du havnet det rigtige sted. I dette blogindlæg lærer vi dig nemlig at oprette en story på Instagram. Derudover får du inspiration til, hvad du kan lægge op på din virksomheds Instagram story.
Estimeret læsetid: 4 minutter
Instagram story

Mail

Del

Tweet

Hvordan opretter jeg en Instagram story?

Du skal starte med at åbne din Instagram. I øverste venstre hjørne kan du se din virksomheds profilbillede, som du kan trykke på. Herefter bliver du ledt videre til story funktionen.

I bunden er der forskellige funktioner. Nederst i venstre side er der en lille firkant, som giver adgang til de fotos, du har taget med dit kamera. Trykker du på den, bliver du ledt ind i dit billedbibliotek, og her kan du vælge at poste et billede, som du allerede har taget eller har overført til dit bibliotek.

I midten i bunden kan du vælge, hvorvidt du vil dele en historie, et opslag, en reels, eller om du vil sende live. Det gør du ved at swipe til højre. Da du skal oprette en story, skal du bare lade den være, som den er. 

Den firkantede knap i bunden til højre bruges til at vende kameraet om. Hvis du bare vil tage et billede og lægge det op, kan du trykke på den store hvide knap i midten. Holder du derimod knappen inde, kan du optage en video. Ved siden af den store hvide knap kan du swipe til højre og få en række forskellige filtre præsenteret, som hver især giver et forskelligt udtryk på det billede eller den video, du skal tage.

I venstre side midt på kommer der også en række muligheder, som indikerer forskellige typer af stories, du kan lave (Se eksempel 2 på ovenstående illustration). Her kan du blandt andet lave en boomerang (en ‘back and forth video’), skrive en tekst, lave layout med forskellige billeder, tage en håndfri video eller få et niveau-gitter på, så dine billeder bliver lige.

Redigér din story

Når du har udvalgt eller taget det billede eller den video, du ønsker at poste, kan du gå i gang med at redigere. Øverst findes der en række forskellige funktioner, som du kan bruge til at gøre din story personlig. Blandt andet kan du:

Tilføje musik/sange til dit billede/din video.

Du kan sætte forskellige filtre på.

Bruge stickers såsom hashtags, lokation, spørgsmål, meningsmåling osv.

Tegne på billede.

Skrive en kort tekst.

Herunder ser du forskellige eksempler på en story med det samme billede men med forskellige redigeringer og formål. 

Det første er et spørgsmål, som fordrer interaktion med brugeren. Det næste er outfit inspiration, og det sidste er en påmindelse med nedtælling til en live-begivenhed, som virksomheden afholder.

Læg din story op

Når du har lavet din story og er tilfreds med dens indhold og budskab, skal den postes. Det kan du gøre på to forskellige måder: Enten kan du trykke på dit profilbillede nederst i venstre hjørne. Alternativt kan du klikke på knappen Send til, som du finder i højre hjørne. Trykker du på den, kan du vælge, om du vil dele historien på din profil eller kun med nære venner. Derudover kan du også vælge at sende din story til bestemte venner. Hvis du vælger at dele den på din profil, kan du også oprette eller tilføje den til et eksisterende højdepunkt

Hvad skal jeg så lægge op på min virksomheds story?

Hvis du er i tvivl om, hvad du skal lægge op på din story, kan du stille dig selv spørgsmålet: Hvad er formålet med denne story? Ønsker du at vise din virksomhed frem, reklamere med tilbud, påminde om events eller begivenheder, vise nye produkter frem eller noget helt andet?

Dette formats største force er, at den kan give et indblik i virksomhedens hverdag og samtidig give mulighed for andre former for interaktion med brugerne, end opslag kan. Netop denne pointe skal du huske dig selv på, når du laver stories. Udnyt de mange funktioner! 

Er du i tvivl om, hvad du kan lægge op på din story, kan du blive inspireret her:

  • Stemningsbilleder (Restauranter, barer, kontorer, mad og drikke)
  • Miljøbilleder (Både udendørs og indendørs, med og uden mennesker)
  • Produktbilleder af de forskellige produkter i sælger – med en tilhørende afstemning, reaktion eller en quiz
  • Introduktion af medarbejdere eller nye samarbejdspartnere
  • Øjebliksbilleder/videoer af den almindelige hverdag
  • Små videoklip fra events, store møder, firmaarrangementer, besøg på fabrikker (hvis det er en del af virksomheden)
  • Stil et spørgsmål til følgerne – Hvad vil de se mere af?
  • Repost fra kunder, der bruger jeres produkter eller den service, virksomheden sælger
  • Reposts fra influencere, hvis du har lavet samarbejder med dem

Nu har du fået en guide til, hvordan du laver stories, og hvilke koncepter du kan give dig i kast med. Så er det bare i gang. Held og lykke!

Fandt du denne guide nyttig? Så kan det være, at du også vil kunne lide vores guide til hvorfor din virksomhed skal bruge Instagram stories.

Sulten for mere? Læs flere relaterede nyheder.

Bliv ringet op

Vi ringer dig op indenfor 24 timer til en uforpligtet snak om din markedsføring.

E-bog: Fremtidens Sociale Medier

* Downloader du e-bogen accepterer du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

Skal vi analysere jeres potentiale på de Sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Skal vi analysere jeres potentiale på sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Ring mig op