Ressourcer

Få mest muligt ud af dit indhold med Keyword Clusters

Indholdsfortegnelse

Søgning efter relevante søgeord er en afgørende del af SEO (søgemaskineoptimering) og content marketing. En effektiv måde at organisere og analysere dine søgeord på er ved hjælp af keyword clusters.

Men hvad er keyword clusters, og hvorfor er det vigtigt at bruge det i din online marketing strategi?
Det vil vi prøve at give et indblik i, i denne artikel, så læs endelig med!

Hvad er SEO?

Før vi begynder at dykke ned i Keyword Clusters, så er det vigtigt lige at få styr på hvad SEO er, og hvordan keyword clusters passer ind i SEO-verdenen.

SEO står for Search Engine Optimization (søgemaskineoptimering på dansk), og er en proces med det formål at optimere en hjemmesides synlighed og rækkevidde i søgeresultaterne på søgemaskiner såsom Google, Bing, Yahoo osv.

Formålet med SEO er at forbedre kvaliteten og relevansen af en hjemmeside for at øge dens placering i søgemaskinernes organiske resultater.

SEO består af tre forskellige elementer, herunder teknisk seo, on-page SEO og off-page SEO.

Keywords (søgeord) er en stor del af on-page SEO, og det handler i bred forstand om, at man rangeres i søgemaskinerne på keywords. Jo mere gennemført ens SEO-arbejde er, jo højere rangere man.

En af de måder som man kan arbejde med keywords på, er ved brug af keyword clusters, som jeg vil gennemgå i dette indlæg.

Ønsker du at lære mere om SEO, så kan du læse mere om det i Webamps SEO-guide

Hvad er et keyword cluster/søgeordsgruppering?

keyword cluster/søgeordsgruppering
Figur: Keyword Cluster eksempel

Et keyword cluster er en gruppe af relaterede søgeord, der er organiseret i en hierarkisk struktur. Det primære keyword, også kaldet det “overordnede keyword”. er placeret i midten, og de relaterede søgeord er organiseret omkring det i form af undergrupper. Dette skaber en logisk og overskuelig måde at organisere søgeord på, som giver et bedre overblik over ens indholds emner og hjælper med at skrive mere relevant og effektivt indhold.

Fordelene ved at bruge keyword clusters

Der findes adskillige fordele ved at bruge keyword clusters i ens online marketing strategi. Først og fremmest, så hjælper det en med at kunne identificere og fokusere på de vigtigste emner og søgeord i ens indhold. Dette kan øge ens synlighed i søgeresultaterne, samt øge trafikken til hjemmesiden.

for det andet, så kan det hjælpe en med at skrive mere relevant og effektivt indhold, da det giver en et bedre overblik over emnerne og de relaterede søgeord, du skal fokusere på. Dette kan øge engagementet og konverteringerne fra ens publikum.

Endeligt, så kan det også hjælpe en med at måle effekten af ens indhold, ved at give en, et klart overblik over, hvilke søgeord der genererer mest trafik og engagement.

Hvordan opbygges et keyword cluster?

1. Vælg primært keyword

Dette er det overordnede emne, som ens indhold drejer sig om. Det er vigtigt at vælge et både relevant, men også populært søgeord, som folk søger efter.

2. Find relaterede keywords

For at finde relaterede keywords, så kan der benyttes diverse værktøjer og softwares. Eksempelvis kan du benytte sig af Google Keyword Planner emmer SEMrush.

3. Organiser keywords i hierarkisk struktur

Til sidst så skal ens keywords organiseres hierarkisk. Gør det ved at sætte diverse undergrupper, under dit primære keyword (du kan eventuelt kigge på ovenstående eksempel for inspiration). Dette skaber en logisk og overskuelig måde at organisere ens søgeord på.

Anvendelse af keyword clusters i content marketing

Keyword clusters kan anvendes i en række forskellige aspekter af content marketing, herunder alt fra blogindlæg til produktbeskrivelser og landingssider. Eksempelvis, så kan man benytte et keyword cluster til et blodindlæg, så det dækker flere relaterede emner og søgeord, som er relevante for ens primære keyword. Dette øger chancen for, at ens indhold vises i søgeresultaterne, når folk søger efter de relaterede søgeord. – Altså det booster ens SEO-performance.

Vil du gerne lære mere om SEO? så læs med her: SEO for begyndere

Man kan også bruge keyword clusters til at skrive mere relevante og effektive produktbeskrivelser, ved at fokusere på de vigtigste emner og søgeord, der er relevante for ens produkt. Dette kan øge chancerne for at ens produkt bliver fundet og købt af potentielle kunder.

Sådan optimerer du dit indhold med keyword clusters

Hvis du gerne vil optimere dit indhold med keyword clusters, så skal du følge disse trin:

  1. Brug dit primære keyword i titlen på dit indhold, da dette er det første, folk ser, når de ser dit indhold i søgeresultaterne.
  2. Brug dit primære keyword og relaterede søgeord i din meta-beskrivelse, da dette er det, folk ser, når de ser dit indhold i søgeresultaterne.
  3. Brug dit primære keyword og relaterede søgeord i din tekst, men undgå at overdrive det, da dette kan gøre dit indhold svært at læse, og kan føre til en straf fra søgemaskinerne.
  4. Brug dit primære keyword og relaterede søgeord i dine billed- og video-tags, da dette kan øge chancerne for, at dit indhold vises i søgeresultaterne, når folk søger efter billeder eller videoer.

Eksempler på brug af keyword clusters

Eksempel 1:

keyword cluster/søgeordsgruppering - eksempel med træning

Et eksempel på et keyword cluster, der kan anvendes i et blogindlæg, kunne være “træning”, som primært keyword, og “fitnessøvelser, kostplaner, træningstips” som relaterede keywords. Dette giver en mulighed for at skrive et blogindlæg der dækker flere relaterede emner, som er relevante for det primære keyword.

Eksempel 2:

keyword cluster/søgeordsgruppering - eksempel med smartwatch

Et andet eksempel på et keyword cluster, her nu i anvendelse i en produktbeskrivelse, kunne være “smartwatch”, som primært keyword, og “fitness tracker, notifikationer, personlig assistent” som relaterede keywords. Dette giver en mulighed for at skrive en produktbeskrivelse, som fokuserer på de vigtigste emner og funktioner, som er relevante for ens produkt og som øger chancerne for at produktet bliver fundet og købt af potentielle kunder.

Sådan måler du effekten af dit keyword cluster

For at måle effekten af ens keyword clusters, så findes der forskellige metoder, her er nogle af dem:

1. Måling af trafik

Ved brug af analyseværktøjer- og softwares såsom Google Analytics (ulovligt i Danmark), Piwik, Adobe Analytics el.l., for at måle trafikken ens indhold genererer fra søgemaskinerne.

2. Måling af engagement

Her kan der bruges værktøjer såsom social media analytics for at måle, hvor engagerede ens målgruppe er med ens indhold (f.eks. gennemsnitstid på siden, kommentarer, delinger, osv.).

3. Analyse af søgeord og placering i søgeresultater

Brug værktøjer såsom SEMrush eller Google Search Console for at analysere, hvilke søgeord der genererer mest trafik til dit indhold og placerer sig i søgeresultaterne.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er et keyword cluster?

Et keyword cluster, også kaldet en søgeordsgruppering er en gruppe af relaterede søgeord, der er oganiseret i en hierarkisk struktur. Det primære keyword, også kaldet for det “overordnede keyword”, er placeret i midten, og de relaterede søgeord er organiseret enten omkring det i undergrupper, eller under det, hvis det er hierarkisk opsat.

Konklusion og fremtidige aspekter

Keyword clusters er en effektiv måde at organiserer og analysere ens søgeord på, og kan hjælpe en med at skrive både mere relevant, men også mere effektivt indhold, som vil gavne i form af at øge ens synlighed i søgeresultaterne og måle effekten af ens indhold. Keyword clusters er en værdifuld strategi for enhver, der ønsker at øge deres synlighed i søgeresultaterne og skrive mere relevant og effektivt indhold. Det giver et klart overblik over emnerne og søgeordene, der skal fokuseres på, samt muligheden for at måle effekten af indholdet.

I fremtiden forventer vi, at keyword cluster optimering vil blive endnu mere vigtigt, da søgemaskinerne bliver smartere og bedre til at forstå og analysere indholdet på en hjemmeside. Derfor vil det være vigtigt at have et klart overblik over ens indholds emner og søgeord, for at komme optimere indholdet og øge synligheden på søgemaskinerne.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.