Ressourcer

Hvad er ROAS, og hvad kan ROAS bruges til?

hvad-er-roas-shop

Indholdsfortegnelse


ROAS er forkortelsen for Return on Ad Spend, dvs. hvor meget du tjener på baggrund af dit annonceforbrug. Det bliver oftest brugt af Facebook annoncører.

ROAS er med til at indikere evnen til at lave annoncer og samtidig effekten af annoncerne. ROAS bruges derfor primært kun i forbindelse med betalt annoncering.

ROAS kan også bruges til at evaluere de annonceaktiviteter, der har været. Blandt andet kan man se nærmere på, hvilke forskellige annoncer der har performet bedst, og hvilke man kan ændre for at forbedre eller optimere.

ROAS udregnes (på facebook) på følgende måde:

Hvad er en god ROAS?

Som udgangspunkt er en god ROAS kendetegnet ved at være højere end det beløb, som annoncen har kostet.

Nogen vil mene, at en ROAS først er rigtig god, når den ligger på 300% eller 400%, altså hvor du får hhv. 3 eller 4 gange dit spend igen. Men igen – det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvad ROAS skal ligge på for at skabe overskud. 

Man skal huske på, at ROAS kun er en betegnelse for, hvordan en annonce har performet. Man bør derfor ikke basere virksomhedens generelle overskud på baggrund af sin ROAS.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.