Ressourcer

Den ultimative guide til TikTok annoncering i 2022

tiktok-5064078-1920

Indholdsfortegnelse

Let’s TIK TALK!

TikTok er ikke længere til at overse. Fejlagtigt har mange troet, at TikTok ”bare” er en app for unge, der laver dansevideoer. Vi er her for én gang for alle at fastslå, at intet kunne være mere forkert.
TikTok er meget mere end det. Platformen er kommet for at blive, og du må absolut ikke undervurdere den!

Faktisk er TikTok det hurtigst voksende medie i verden. På relativt kort tid har platformen fået mere end 800 millioner aktive brugere på verdensplan! Det er meget imponerende, og mediet bliver kun mere populært blandt annoncører og brands.

Hvem bruger TikTok?

TikTok er en app, der giver dens brugere mulighed for at dele korte videoer mellem 15 og 60 sekunder, som kan indeholde alt fra dans og lip-synching til underholdende klip med sjove stemmer. Mulighederne er uendelige, og det er (næsten) kun fantasien, der sætter grænsen.

Appen fungerer ved, at du optager en video (som regel af dig selv), hvor du enten snakker eller anvender nogen af de mange lydklip, der allerede ligger i appen. Dertil kan du tilføje en masse forskellige filtre, som man kender det fra Instagram og Snapchat.

Hvordan fungerer TikTok?

TikTok vokser hele tiden, fordi flere og flere brugere får øjnene op for appens muligheder. Og tror du, at TikTok kun er samlested for teenagepiger, er du helt forkert på den! I Danmark er 41 % af TikTok-brugerne nemlig 16 til 24 år. Hele 56 % af brugerne er mænd. Det forventes, at aldersgruppen løbende vil ændre sig i takt med, at flere ældre personer også hopper med på TikTok-bølgen.

Som det kendes fra alle andre platforme, er TikTok ikke relevant for alle målgrupper. Har du dog et produkt eller en service, der henvender sig til et yngre segment, er TikTok et rigtig godt sted at starte din markedsføring. Du får både høj værdi for pengene og rig mulighed for at lave kreativt og sjovt indhold.

Hos Nordic Social måler vi lige nu en CPM-pris på omkring 3 kr. Med andre ord er TikTok en virkelig billig annonceringsplatform, hvor du kan ramme mange personer på relativt kort tid. TikTok er både et godt medie til at skabe trafik og brand awareness, men man skal også være forberedt på at tænke i helt andre baner, når man arbejder med TikTok. 

For at blive succesfulde skal både annoncer og kreativer udspringe fra trends, humor, storytelling og effekter – og de skal skille sig ud! Det kræver altså et større kendskab til målgruppen og til platformen, end det gør på f.eks. Facebook. Vi fraråder, at man anvender de samme kreativer, som man gør på andre platforme.

Annoncering på TikTok

Før du kan oprette en annoncekonto i TikTok Business Center, kræver det, at du er ”TikTok partner”. Da det på nuværende tidspunkt ikke er muligt for virksomheder selv at oprette en annoncekonto, skal din virksomhed eller dit brand arbejde sammen med et bureau ligesom Nordic Social, der er TikTok Agency Partner. Bureauet, der er TikTok Agency Partner, kan så give virksomheder adgang til en annoncekonto.

Ads-formater på TikTok

TikTok Business Center minder meget om Facebook Ads Manager. Det er her, du opretter dine kampagner, måler data, opretter pixels og meget mere. Alt det kommer vi nærmere ind på senere i blogindlægget, men først skal vi lige gennemgå de annonceringsmuligheder, TikTok tilbyder.  Der findes i alt 5 annonceringsmuligheder på TikTok, men det er ikke dem alle, der er tilgængelige i Danmark på nuværende tidspunkt.

In-feed Ads

In-feed Ads er en fuldskærmsoplevelse på op til 60 sekunder, som bliver vist på ”For you”-siden, der er startsiden til brugernes news feed. Brugerne kan til enhver tid skippe annoncen, så det er afgørende, at dine videoer er korte, præcise og skaber blikfang fra start.

På In-feed Ads har du mulighed for at indsætte en Call to action-knap, som bliver fremhævet efter 9 sekunder. Derfor skal du sørge for at din annonce er iøjnefaldende og skabt til TikTok. Vær kreativ i annoncerne og skil dig ud fra mængden ved at lave originalt indhold!

In-feed Ads er tilgængelig på følgende kampagnemål:
Trafik, konverteringer, awareness og app-installationer

in-feed ad
Brand Takeover

Brand Takeovers

Brand Takeovers giver en bred og stærk eksponering, da annoncen ved Brand Takeovers bliver vist som det første, når en bruger åbner appen. Det kan minde lidt om YouTubes ”Masthead”.

Det særlige ved denne annonceringsmulighed er, at der kun er én annoncør pr. kategori pr. dag, der kan benytte denne kampagnetype.

Brand Takeovers er tilgængelige på følgende kampagnemål:
Trafik, konverteringer og videoafspilninger

TopView

TikTok vurderer selv, at Topview er den placering, der fungerer bedst i appen, da brugere ikke kan undgå at se annoncen. Ligesom med Brand Takeover kan der her kun være én annoncør om dagen pr. kategori. Forskellen mellem TopView og Brand Takeover er, at en TopView annonce er en del af ”feedet” og vil blive vist 3 sekunder efter, at en bruger åbner appen.

TopView er tilgængelige på følgende kampagnemål:
Trafik, awareness og videoafspilninger.

TopView
Branded effects / branded lens

Branded Effects / Branded Lens

Her skal du virkelig finde din indre kreative sjæl frem, for det kræver mere af dig som annoncør at lykkes med denne annonceringsform. Med Branded Effects skal du skabe dine egne filtre, som andre kan bruge i deres TikTok-videoer.

Den unge målgruppe er ikke tilhængere af kommercielle kampagner, så hvis du lykkes med at lave fede og sjove filtre, som andre har lyst til at anvende, kan du virkelig opnå gode resultater. Branded Effects (også kaldet AR effects) minder lidt om de filtre, du kender fra Snapchat.

Branded Effects er tilgængelige på følgende kampagnemål:
Kendskab og rækkevidde

Hashtag Challenges

Konceptet går ud på, at du laver en video på din organiske profil med en udfordring, som andre brugere på TikTok skal udføre i deres egen video. I videoen skal der være et hashtag, som brugerne også anvender i deres video.

Herefter sponsorer du videoen rettet mod en relevant målgruppe, som du ønsker at nå ud til. På den måde får din challenge (og måske din nye TikTok-trend) masser af eksponering og synlighed.

Hashtag Challenges er tilgængelige på følgende kampagnemål:
Trafik, konverteringer og videoafspilninger

hashtag challenges

”In-feed” og ”Topview” er de mest anvendte annonceringsmuligheder på verdensplan og er lige nu de to eneste funktioner, der er tilgængelige i Danmark. De 3 andre muligheder kommer til Danmark og Norden men det er svært at spå om det præcise tidspunkt. Det skal dog ikke ses som en begrænsning, at der ”kun” er to annonceringsmuligheder på nuværende tidspunkt, for det er de to mest effektive placeringer til den billigste pris.

Opret annoncer i TikTok Business Center 

TikTok Business Center minder som sagt meget om Facebook Ads Manager, men har ikke nær så mange funktioner eller muligheder som Facebook har. Det gør, at TikTok Business Center er endnu lettere at navigere i, og du lærer hurtig platformen at kende.

Oprettelse af kampagner:

Når du skal oprette kampagner, logger du ind på din TikTok Business Center-konto, og klikker på “Create” under “Campaign”. Her skal du vælge din kampagnemålsætning med henblik på de resultater, du ønsker at opnå.

TikTok har 6 forskellige målsætninger, som du også kender det fra Facebook. De har hver deres unikke fordel. Du kan læse mere om de enkelte målsætninger ved at klikke på dem.

Oprettelse af annoncesæt:

Når du har valgt en kampagnemålsætning, skal du udarbejde et annoncesæt.
I annoncesættet angiver du først annocesættets navn, hvor du ønsker at føre kunderne hen, og om det er til en hjemmeside eller app. Herefter vælger du din pixel. Du kan læse mere om TikToks pixelopsætning her i vores blogindlæg.

Ude i højre side kan du løbende følge med i, hvor stor målgruppen er.

Step 1 – Angiv navn og site
Step 2 – Vælg placeringer

Dernæst vælger du placering. Som det er lige nu i Danmark, er det kun TikTok, man kan annoncere på. TikTok har ligesom Facebook også andre platforme som b.la. Pangle, som især er stor i Asien. Den er endnu ikke kommet til Europa, så her vælger du bare “automatiske placeringer”.


Herefter kan du vælge, om du ønsker at folk skal kunne kommentere på annoncerne, og om andre må downloade videoerne I forhold til algoritmer er det en fordel at lade folk kommentere på dine annoncer, men du skal være opmærksom på, at der er overvejende unge mennesker på TikTok. Vi har erfaret, at de ikke altid holder den gode tone i kommentarsporet, så “Hide” de dårlige/grimme kommentarer.

Step 3 – Vælg målgruppe, land og køn

Step 4 – Vælg alder, sprog og adfærd

I afsnittet “Targeting” har du mulighed for at ramme bestemte målgrupper, som du kender det fra Facebook. Det er også her, du vælger lokation, køn og alder. 

Da det ikke er muligt at vælge “dansk” som sprog, skal du vælge “No Limit”.

Du kan indsnævre målgruppen ved at vælge de interesser, som er relevante for et givent produkt.

Step 5 – Vælg budget og budstrategi

Før du er helt færdig med annoncesættet, skal du have sat et budget. Her kan du ligesom med Facebook vælge, om det skal være et dagligt eller livstidsbudget. Afhængigt af den kampagnemålsætning du har valgt, kan du vælge forskellige budstrategier, som TikTok optimerer din annonce efter i auktionen. Du kan læse om de forskellige budstrategier ved at holde musen hen over mulighederne.

De fleste af de ovenstående muligheder kan ændres undervejs i din kampagne, men der er nogle ting, som f.eks. budstrategi og placering, som ikke kan ændres, når først de er valgt.

Annonceoprettelse:

Efter at have oprettet en kampagne og annoncesæt, skal du til at oprette annoncer.
Oprettelse af annoncer ser anderledes ud, end det du kender fra Facebook. Dog er det meget intuitivt og let at navigere i.

Start med at vælge, om du ønsker en video eller et billede. Da TikTok er en video-app, vil billeder sjældent performe særlig godt. Vi anbefaler altså altid at bruge videoer. Det er en regel på TikTok, at der SKAL være lyd på alt, der uploades. Siges der derfor ikke noget i videoen, og har du ikke lagt en lyd henover, kan du vælge lyde eller musik fra TikTok’s store lydkatalog.

I højre side af skærmen kan du hele tiden følge med i, hvordan annoncen vil se ud, hver gang du tilføjer noget nyt.

“Display Name” er dit brandnavn, og det skal du skrive hver gang, du opretter en ny annonce.

“Tekst” giver dig mulighed for at have op til 22 tegn, så det skal være en kort og præcis tekst, der opfordrer til handling eller anvendelse af en rabatkode. 

“Call to action” giver dig mulighed for at vælge, hvad du ønsker, at en bruger skal gøre. F.eks. “Shop Now”.

I URL skal du indsætte et link til den side, du vil navigere folk hen på. Det er også her, at UTM-tagget skal være. Du kan ikke lave et UTM-tag i TikTok, så her skal du bruge et værktøj som f.eks. “Campaign Builder”. Vi anbefaler UTM-tags, så du kan sammenligne og måle performance i f.eks. Google Tag Manager, da der er udfordringer med at måle visse ting i TikTok’s egen platform. 

Profilbillede skal du selv uploade, hver gang du laver en ny annonce.

Nu er din kampagne, dit annoncesæt og din annonce færdig, og du er klar til at annoncere på TikTok. Der kan dog gå op til 48 timer, før dine annoncer er live, da TikTok først skal gennemgå annoncerne og sikre, at alle retningslinjer overholdes.

Dataindsamling

TikTok er stadig en ny og ung platform, hvilket også afspejler sig i den til tider manglende dataindsamling, som TikTok endnu halter lidt bagefter på. Vi ved dog, at TikTok hele tiden arbejder på at videreudvikle og optimere platformen, så vi skal blot væbne os med tålmodighed.

Du kan aflæse dine resultater på flere måder:

“Dashboard” kan give et hurtigt og visuelt overblik over de samlede resultater på tværs af kampagner og annoncer.

Ved at klikke på “Campaign” kan du måle hver enkelt kampagne og annonces performance. Her får du den samme struktur, som du kender fra Facebook. Det er også muligt at skræddersy dine kolonner, så du kun får det data, du har brug for.

Hvis du optimerer efter “konverteringer”, kan det være svært at få det præcise billede af, hvordan dine annoncer performer. TikTok tager kun højde for de konverteringer, der sker, når nogen klikker på en annonce og gennemfører et køb med det samme. Den kan altså ikke måle, om en person senere går tilbage på hjemmesiden og køber et produkt, eller om brugeren f.eks. skifter fra mobil til computer og gennemfører et køb der i stedet for. 

Derfor er det især en god idé at anvende UTM-tags på alle kampagner og selvfølgelig få opsat TikTok-pixel. Det kan du læse meget mere om i dette blogindlæg. 

Den sidste mulighed for analysering af data findes under “rapportering”, hvor du kan oprette dine egne rapporter ud fra de dimensioner og metrics, som er mest relevante at analysere på. Derfra kan du eksportere/downloade din rapport og få den tilsendt på mail. Du kan også indstille rapporten til at blive sendt regelmæssigt på mail hver uge, dag eller måned.

Har du lyst til at vide mere om TikTok og starte din annoncering? Så kontakt Nordic Social i dag og hør mere!

5/5 - (2 votes)

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.