Hvad er CPC?

/Academy

Skrevet af Monica Hessellund

Estimeret læsetid: 2 minutter
Share on email

Mail

Share on linkedin

Del

Share on twitter

Tweet

Begrebet CPC bruges meget ofte i forbindelse med online marketing, men hvad er det helt præcis et udtryk for, og hvornår bruger man det? Hvis du ikke ved det, så frygt ej. Vi ser nemlig nærmere på det i dette indlæg. Lad os komme i gang!

Hvad betyder CPC?

CPC er en forkortelse for cost per click. Det er den pris, du betaler pr. klik på en annonce, uanset om den er på Google Ads, sociale medier eller som reklamer på andre websites.

CPC beregnes således: samlet pris for klik / samlede antal klik.

Nyhedsbrev om Sociale medier

Få branche indsigter fra professionelle social media managers. Vi arbejder med brands såsom Faxe Kondi, Soundboks, Meny og Redbull.

Hvad kan jeg bruge min CPC til?

Din CPC kan være med til at bestemme, hvor meget du vil betale for et klik og dermed en kunde.

CPC’en kan du også bruge på tværs af dine markedsføringsaktiviteter. Du kan nemlig sammenligne hvilke annoncer, der på hvilke kanaler skaffer dig de billigste kunder.

Yderligere kan du bruge din CPC til annoncesøgeord. Hvis du gerne vil bruge et populært søgeord, som kræver, at du skal betale mere for klikket, end kunden er værd, kan det ikke svare sig. Du kan derfor bruge din CPC til at få indsigt i, hvilke søgeord dine annoncer skal vises på.

Hvad indikerer en god CPC?

Den vender vi også lige.

Hvis vi (strengt taget) antager, at et klik svarer til en ny potentiel kunde, vil CPC svare til den pris, du betaler for en kunde. En god CPC er derfor afhængig af produktprisen og konverteringsraten.

Din CPC kan faktisk også sige noget om din hjemmeside. Hvis din hjemmeside performer dårligt, er det ofte tegn på begrænsede klik og dermed en høj CPC. Omvendt vil en god hjemmeside afspejle en lav CPC.

Vil du blive klog på flere begreber? Så læs her, hvad CPM betyder, eller læs dette indlæg, hvor vi forklarer, hvad CPA er.

Sulten for mere? Læs flere relaterede nyheder.

Bliv ringet op

Vi ringer dig op indenfor 24 timer til en uforpligtet snak om din markedsføring.

Tilmeld dig

/Nyhedsbrev

Du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

E-bog: Fremtidens Sociale Medier

* Downloader du e-bogen accepterer du samtidig at modtage marketings materiale fra Nordic Social ApS. Du kan altid framelde dig igen.

Skal vi analysere jeres potentiale på de Sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Skal vi analysere jeres potentiale på sociale medier?

Få en gratis skræddersyet 360° analyse af din virksomheds sociale medier.

Ring mig op