Ressourcer

Guide: Sådan kan du bruge LinkedIn i din markedsføring

sadan-kan-du-bruge-linkedin-i-din-markedsforing-klar-til-web

Indholdsfortegnelse

Hvad kan din virksomhed vinde på at have LinkedIn som en del af sin markedsføringsstrategi? Og hvordan skal du gribe platformen an? Det svarer vi på i dette blogindlæg – så lad os bare komme i gang!

LinkedIn – Et hurtigt overblik

LinkedIn er et karriereorienteret, socialt netværkssite, som sætter fokus på personlig og virksomhedsorienteret branding fra et professionelt perspektiv. Sitet huser i dag mere end 2 millioner danske brugere og mere end 740 millioner verden over.

Privatpersoner har siden LinkedIns begyndelse benyttet platformen til at markedsføre deres kompetencer og CV med udgangspunkt i uddannelse og erhvervserfaring, ligesom de har skabt relationer til andre i samme eller andre brancher.

I de seneste år har man dog set en tendens til, at privatpersoner i stigende grad også deler opdateringer af mere personlig karakter, som enten fremmer et budskab, understreger deres kompetencer, bidrager til at vækste deres netværk eller fremmer deres arbejdsliv. Så ja, for at sige det ligeud: LinkedIn er meget som Facebook – men med et business twist.

For virksomheder er LinkedIn indgangsvinklen til at komme i kontakt med nye potentielle samarbejdspartnere, scoute nye, kvalificerede medarbejdere og talenter, fortælle om egne produkter eller services og ikke mindst til generelt at brande sig. LinkedIn er altså en ideel platform for B2B-virksomheder.

Spørgsmålet er bare – Hvordan skal man bruge LinkedIn i sin markedsføring, så det fungerer meningsfuldt for både brand og kunder? Lad os tage et nærmere kig på, hvordan man kan gøre.

Solid, informativ og indbydende virksomhedsprofil


Så hvordan kommer du godt fra start med din egen virksomhedsprofil?

Vores anbefaling er, at du tydeligt beskriver jeres virksomhed, hvad I laver samt jeres kompetenceområder. Brug gerne keywords i denne sammenhæng til at definere virksomhedens position i markedet og sæt samtidig fokus på den værdi, I skaber for jeres kunder og samarbejdspartnere. Derudover kan I indsætte links til relevante sider, som også skaber leads og call-to-action værdi.

Brug også gerne logo, slogans og egne billeder fra kontor/forretning/omgivelser, som profil- eller banner-billeder. Det vil bidrage til at øge troværdigheden.




Et ekstra fif til profilen: Har I godt video-content, som eksempelvis introducerer jeres forretning eller produkter, er vores anbefaling også, at det inkorporeres på jeres LinkedIn-profil.

Opdater, opdater, opdater…

Det er vigtigt at prioritere at producere og dele opdateringer på din virksomhedsprofil. Det er med til at vise kunderne, at der er aktivitet i virksomheden, skabe engagement, vedligeholde forbindelser og skabe nye.

Når kunder eller forbindelser interagerer med opdateringerne, eksempelvis ved at like, kommentere eller dele, er der større chance for, at det også bliver delt i deres netværk. Det betyder større (og gratis) eksponering. Ja tak! 

Men hvad skal opdateringerne indeholde? Super godt og relevant spørgsmål. Lad os liiige afklare det med det samme!

I virkeligheden kan du opdatere med alt det relevante indhold på LinkedIn, der har med din virksomhed at gøre. Der er ikke som sådan nogle regler for, hvad man må eller ikke må dele på en virksomhedsprofil. Dog kan du altid benytte tommelfingerreglen: Hvad er relevant for netværket at få indblik i, og hvordan styrker det brandingen?

Nedenstående punkter giver indblik i virksomheden fra forskellige facetter. Brug dem gerne som inspiration til fremadrettede opdateringer.

Giv viden videre

Giv indblik i jeres kompetencer og services på forskellige måder.
Opdater derfor gerne med nyheder, events, webinarer, cases, artikler, guides, nye produkter eller interviews. Gør det på en relevant, genkendelig og informativ måde frem for sælgende.

Giv et indblik i jeres hverdag

Alle virksomheder er bygget af mennesker, så tøv ikke med at vise de mennesker og de aktiviteter frem, som er med til at skabe din virksomhed. Personlige og menneskelige opslag er enormt relaterbare og performer super godt. Det giver også et godt indblik i virksomhedens sammenhold og kultur, hvilket er det dine fremtidige medarbejdere, kolleger og kunder investerer i ved at købe en service eller et produkt af din virksomhed.

Lav derfor opdateringer, som giver indblik i hverdagen. Dette kan eksempelvis være deltagelse ved konferencer, møder, “hverdagsarbejde”, sociale arrangementer, teambuilding, kundebesøg, nye tiltag og lignende.

Vis dine medarbejdere frem

LinkedIn er et oplagt sted at anerkende kolleger og medarbejdere ved at dele opslag om jubilæer, fødselsdag, forfremmelser eller generel ros og anerkendelse. Desuden benytter mange jobsøgende LinkedIn som redskab i deres jobsøgning, og derfor er det et oplagt sted finde nye talenter ved at dele eventuelle stillingsopslag.

Repost, repost og repost!

Den bedste markedsføring din virksomhed kan få, kommer fra kunderne selv. Del derfor gerne opdateringer på virksomhedens profil, hvis kunder eller samarbejdspartnere skriver rosende om jeres service, produkter eller medarbejdere. Det er med til at øge troværdigheden for jeres brand.

Fokuser på jeres succesoplevelser

Man må gerne prale eller skilte med succes – selvfølgelig uden at det får en arrogant undertone. Gør det med stil og i tråd med din virksomheds brand. Succesoplevelser kunne eksempelvis være nomineringer til priser, positive presseomtaler, vundne priser eller anerkendelser, flotte årsrapporter eller mange besøgende på hjemmesiden.

… Det klassiske spørgsmål er jo så selvfølgelig: Hvor MANGE opdateringer skal man så lave?

Vores bedste råd er at opdatere, når det giver mening og er relevant, for din virksomhed skal ikke dele opdateringer bare for delingens skyld. Nogle uger giver det måske mening med 1 statusopdatering, imens det ugen efter er 3. Alt med måde, så længe du ikke spammer dine følgere. Hvis du altid sørger for at være på udkig efter relevante historier fra eller om din virksomhed og tænker over, om det også er relevant for din virksomheds følgere, er du nået langt.

Vær synlig

Synlighed er vigtigt – og kommer desværre ikke kun gennem virksomhedens egne opslag. Det havde ellers været nemt. 

Synlighed kommer også ved, at virksomheden selv svarer på følgeres kommentarer på egne opslag eller liker, reagerer og kommenterer på opslag fra kunder, medarbejdere eller andre virksomheders opslag på LinkedIn. Med andre ord: Tænk Community Management ind i din LinkedIn-strategi!

Annoncering på LinkedIn


Hvad så med annoncer? Yes. Lad os lige runde af på den.

Annoncer er selvfølgelig også en måde, hvorpå du kan markedsføre din virksomhed på LinkedIn. Det kan være super gavnligt og effektivt, hvis det bliver gjort ordentligt – omvendt kan det også være spild af ressourcer, hvis man ikke har en plan og skyder i blinde.

Ofte vil annoncer på LinkedIn være dyrere end på Facebook, men kvaliteten er så at sige også derefter. Vores anbefaling er at bruge specialister til at håndtere betalte annoncer, hvis ikke man har kompetencerne eller erfaringen med det in-house. Der findes forskellige typer af annoncer, og i Guiden: Sådan opretter du en annonce på LinkedIn giver vi dig et overblik over hele processen.

Skal du i gang med at markedsføre din virksomhedsprofil på LinkedIn, eller mangler du hjælp og sparring til at optimere dine opslag og dit indhold? Så kan du kontakte Alexander Morrabi på tlf. 42 76 06 47 eller pr. mail alexander@nordicsocial.dk og høre mere om, hvordan vi kan hjælpe jer med at få succes på LinkedIn.

5/5 - (1 vote)

Nyhedsbrev

Nordic Social er blevet en del af det prisvindende performance marketing-bureau s360!

Det betyder, at vi ud over vores eksisterende services inden for sociale medier nu også kan tilbyde en bred vifte af andre tjenester inden for digital markedsføring, såsom SEO, Google Ads og meget, meget mere.

For at høre mere er du velkommen til at kontakte Director og Co-founder, Alexander Morabbi. Du kan enten udfylde formularen nedenfor eller fange ham via E-mail eller +45 42760647.