Ressourcer

Brugeroplevelsen/UX: hvorfor er det vigtigt for SEO?

marketingteam

Indholdsfortegnelse

Hvad er UX og hvorfor er det vigtigt?

UX står for ‘User Experience’ (På dansk: brugeroplevelse) og refererer til den samlede oplevelse, en bruger har, når de benytter en hjemmeside eller en app. Det drejer sig om alt fra navigation, brugbarhed og visuelt design til indholdsstrukturen.
At have en god UX er vigtigt, fordi det kan øge tilfredsheden og engagementet hos brugerne, samt øge sandsynligheden for, at de vender tilbage til ens hjemmeside.

Hvad er SEO og hvorfor er det vigtigt?

SEO står for ‘Search Engine Optimization’ (På dansk: søgemaskineoptimering) og refererer til processen med at forbedre ens hjemmeside, så den bliver mere synlig i søgeresultaterne på søgemaskiner (Google, Bing and so on). SEO handler både om det tekniske, såvel som indholdsoptimering og en helt del mere. At have god SEO er vigtigt, fordi det kan øge organisk trafik til ens hjemmeside og dermed øge sandsynligheden for, at brugerne finder ens hjemmeside gennem søgninger.

Vil du gerne lære mere om SEO? så læs med her: SEO for begyndere

Hvorfor er UX og SEO relateret til hinanden?

UX og SEO er tæt relateret, da begge fokuserer på at forbedre brugeroplevelsen og øge synligheden på søgemaskiner. En god UX kan bidrage til forbedring af SEO ved at øge brugernes tid på hjemmesiden, reducere deres Bouncerate, samtidigt med, at det kan øge sandsynligheden for at brugerne deler hjemmesiden. På samme måde kan god SEO hjælpe med at forbedre UX ved at sikre, at brugerne nemt kan finde det, de leder efter, gennem søgninger, og ved at sikre, at hjemmesiden et responsiv (mobilvenlig) og hurtig at indlæse.

Er der mange nye begreber eller vil du bare gerne blive en stjerne til markedsføring? så tjek vores ordbog ud: Markedsføringsordbog

Hvordan UX påvirker SEO

1. Brugbarhed og navigation

1.1 Hvordan kan god navigation påvirke SEO?

En god navigation kan bidrage med, at brugerne af hjemmesiden hurtigere kan finde det, de leder efter, på hjemmesiden. – Dette kan øge tid på hjemmesiden såvel som reducere bounceraten. Øget tid på hjemmesiden såvel som en reduceret bouncerate giver en indikation til søgemaskinerne, at hjemmesiden er relevant og nyttig for brugerne, hvilket dermed hjælper med at forbedre placeringen i søgeresultaterne.

1.2 Hvordan kan brugbarhed påvirke SEO?

en god brugbarhed kan sikre, at brugerne nemt kan finde og interagere med indholdet på en hjemmeside. Dette bidrager med at øge brugernes engagement og tilfredshed, som igen indikerer til søgemaskinerne, at hjemmesiden er relevant og nyttig for brugerne.

2. Indhold og struktur

2.1 Hvordan kan godt organiseret indhold påvirke SEO?

Godt organiseret indhold kan hjælpe med at sikre, at brugerne nemt kan finde det, som de leder efter på hjemmesiden Yderligere så kan det også hjælpe med at sikre, at søgemaskinerne nemt kan crawle og forstå indholdet på webstedet. Dette kan hjælpe med at forbedre placeringen i søgeresultaterne.

2.2 Hvordan kan indholdsstruktur påvirke SEO?

En god indholdsstruktur hjælper med at sikre, at indholdet på en hjemmeside er både nemt at forstå, men også nemt at navigere igennem både for brugeren og søgemaskinerne. Det kan yderlige også hjælpe med at sikre, at indholdet på hjemmesiden er relevant og nyttigt. Igen så bidrager det til en højere placering i søgeresultaterne.

3. Mobilvenlighed

3.1 Hvordan kan mobilvenlighed påvirke SEO?

En hjemmeside som er mobilvenligt sat op, kan sikre at brugerne også kan benytte hjemmesiden når de bruger devices såsom telefon og tablet. Dette signalerer til søgemaskinerne, at hjemmesiden ikke kun er relevant på computer, men derimod på alle enheder. Dette hjælper med at øge placeringen i søgeresultaterne på mobilenheder.

3.2 Hvordan kan et responsivt design påvirke SEO

Et responsivt design kan sikre, at hjemmesiden automatisk tilpasses alle enheder (altså at hjemmesiden automatisk bliver tilpasset henholdsvist til både computer, telefon, tablet el.l., alt efter hvad brugeren bruger af device). Dette er igen med til at sørge for, at hjemmesidens placering i søgeresultaterne på mobilenheder er bedre.

4. Load time

4.1 Hvordan kan hurtig load tid påvirke SEO?

En hjemmeside som loader hurtigt sikrer, at brugerne ikke bliver frustreret eller forlader hjemmesiden, før den er læst. Dette signalerer til søgemaskinerne, at hjemmesiden er hurtig og effektiv, og øger søgeresultatplaceringen. En måde man eksempelvis kan øge load time på, er ved at optimere billeder og medier på hjemmesiden, så de hurtigere indlæses.

Læs mere om optimering af billeder: Optimering af billeder i WordPress – bedst til SEO

Hvordan SEO påvirker UX

1. Søgeordsoptimering

1.1 Hvordan kan søgeordsoptimering påvirke brugeroplevelsen/UX?

Søgeordsoptimering kan hjælpe med at sikre, at indholdet på en hjemmeside er relevant og nyttigt for brugerne. Det hjælper yderligere med at sikre, at indholdet er nemt at finde gennem søgninger, hvilket forbedrer brugernes oplevelse, når indholdet er nemmere at finde.

1.2 Hvordan kan meta tags og beskrivelser påvirke UX?

Meta-tags og beskrivelser kan hjælpe med at brugerne et klart billede af, hvad de kan forvente at finde på en hjemmesiden, før de overhovedet er klikket ind på den. Dette kan hjælpe med at sikre, at indholdet på hjemesiden er relevant og nyttigt for brugerne, som forbedrer deres brugeroplevelse.

Fremvisning af hvad et metatag/metatitle er, såvel som metabeskrivelse.

2. Link building

2.1 Hvordan kan link building påvirke UX?

Link building kan hjælpe brugerne med at finde relevant indhold på en hjemmeside, ved at man ‘link builder’ (linker til) en anden hjemmeside. Det kan også hjælpe med at sikre, at brugerne kan navigere nemt mellem forskellige sider på et websted ved at bruge interne links

3. Indholdsoptimering

3.1 Hvordan kan indholdsoptimering påvirke UX?

Indholdsoptimering handler om at tilpasse hjemmesidens indhold så det både passer til målgruppen og søgemaskinen. Ved at indholdsoptimere sikrer man igen, at indholdet er nyttigt og relevant, hvor det gør det nemmere at finde gennem søgninger.

3.2 Hvordan kan skrivning af kvalitetsindhold påvirke UX?

Ved at skrive kvalitetsindhold, hjælper det brugerne i den forstand, at de får både værdifuld information, men også værdi ud af, at besøge hjemmesiden. Dette øger både engagement og tilfredsheden hos brugerne, såvel som, at det øger sandsynligheden for, at brugeren enten deler eller anbefaler hjemmesiden til andre.

Hvordan kan man optimere UX og SEO sammen?

1. Gennemfør en teknisk SEO-audit

1.1 Hvad er en teknisk SEO-audit?

En teknisk SEO-audit er en gennemgang og analyse af en hjemmesides tekniske komponenter for at sikre, at den er optimeret i forhold til søgemaskineresultater. Formålet med auditten er, at identificere eventuelle problemer, der kan påvirke hjemmesidens synlighed i søgeresultaterne, samt at sikre, at hjemmesiden er nem at crawle og indeksere for søgemaskinerne. Nogle af de elementer som en teknisk SEO-audit omfatter er: URL-struktur, metadata, indeksering, mobilvenlighed såvel som indhold. Resultaterne af en audit bruges derfra til at løse eventuelle tekniske problemer, der kan påvirke hjemmesidens SEO-performance og brugeropleve/UX.

1.2 Hvordan kan en teknisk SEO-audit hjælpe med at optimere UX og SEO?

Efter ovenstående forklaring, kan det for nogle give lidt sig selv hvordan det hjælper med at optimere, men lige for at tage den igen, så hjælper en teknisk SEO-audit med at identificere og løse eventuelle tekniske problemer, der påvirker både UX og SEO. Det kan også hjælpe med at sikre, at hjemmesiden er nemt at crawle og indeksere for søgemaskinerne, såvel som at det er nemt at bruge og navigere for brugrene.

2. Strategi for indhold og søgeordsoptimering

2.1 Hvordan kan en strategi for indhold og søgeordsoptimering hjælpe med at optimere UX og SEO?

En strategi for indhold og søgeordsoptimering kan hjælpe med at sikre, at indholdet på en hjemmeside er relevant og af kvalitet, så det både er nemt at finde for brugeren men også søgemaskinerne. I sidste ende så bidrager det relevante indhold til en højere placering i søgeresultaterne.

3. Fokuser på mobilvenlighed og loadtime

3.1 Hvordan kan fokus på mobilvenlighed og loadtime hjælpe med at optimere UX og SEO?

Et øget fokus på mobilvenlighed og en hurtigere loadtime hjælper med at sikre, at ens hjemmeside er både nem at bruge og navigere på mobileenheder, såvel som at hurtigere loadtime sørger for at øge brugeroplevelsen, og mindske bounceraten. Det at hjemmesiden er både hurtig og optimeret til alle devices, fortæller søgemaskinerne at hjemmesiden er relevant for mobilbrugere, som øger synligheden i søgeresultaterne.

4. Brug analytics til at hjælpe med at optimere UX og SEO

4.1 Hvad er ‘Analytics’?

Analytics refererer til den proces at indsamle, måle og analysere data. I sammenhæng med hjemmesider og SEO, så refererer analytics til at måle og analysere data om hjemmesidens besøgende, såsom trafik, kilde, klik, adfærd, konverteringer, osv. . Dataene kan bruges til at forstå brugeradfærd, identificee problemer og måle effektiviteten af en online tilstedeværelse.
Der findes desuden mangle forskellige værktøjer og softwares til at hjælpe med Analytics såsom Google Analytics (ulovligt i Danmark pr. 21 sept. 2022), Ahrefs, Plausible osv.

Ikke kun til analytics-delen af online markedsføring findes der mange værktøjer og softwares. Læs mere om nogle af de værktøjer og softwares vi kan anbefale at bruge til sociale medier: Guide: De 15 bedste værktøjer og software til sociale medier

4.2 Måling af brugernes adfærd og interaktioner

Analytics, eller rettere en analyse, kan give indsigt i, hvordan brugerne interagerer med en hjemmeside, inklusiv hvilke sider/undersider de besøger, hvor længe de bliver, og hvordan de navigerer rundt. Dette kan hjælpe med at identificere eventuelle problemer med brugeroplevelsen, såsom svært at finde indhold eller lange load timer, og justere strategien for at forbedre det.

4.3 Identificering af problemområder

Analytics kan give dig en indsigt i, hvilke sider eller dele af en hjemmeside, som har en for høj bouncerate eller lav konverteringsrate. Dette kan hjælpe med at identificere problemområder, der påvirker både UX og SEO negativt, og derfra justere strategien for at forbedre det.

4.4 Måling af hjemmesidens performance i søgeresultaterne

Analytics kan give indsigt i, hvor godt en hjemmeside performer i søgeresultaterne, herunder alt fra placering, klikfrekvens, trafik og så videre. Du kan altså derfor identificere eventuelle problemer med SEO her og justere efterfølgende.

4.5 Identificering af målgruppe

Analytics kan give indsigt i, hvem dit publikum (målgruppe) er, hvilke søgeord de bruger, hvilke enheder de bruger og hvor de kommer fra. Dette kan altså hjælpe med at skræddersy en strategi med indhold som bedst muligt passer til målgruppen, som forbedrer både SEO og deres brugeroplevelse.

Konklusion

UX og SEO er begge vigtige aspekter for at skabe en effektiv og succesfuld hjemmeside. God UX hjælper med at forbedre ens SEO, ved at sikre, at at brugerne finder indholdet relevant, nyttigt og nemt at bruge, samt signalerer til søgemaskinerne, at hjemmesiden er relevant og nyttigt for brugerne. God SEO kan også hjælpe med at forbedre UX ved at sikre, at hjemmesiden er synlig i søgeresultaterne, så de har nemmere ved at finde det relevante indhold.

Vurder denne artikel

Nyhedsbrev

Nyhedsbrev

Gør som 5.000 andre – tilmeld dig nyhedsbrevet!

Modtag: Månedlige growth hacks indenfor digital marketing. Månedlig rapporter over trends på de sociale medier og nyheder.